Het segment van de middenklassers staat al jaren niet meer prominent in de top-10. Alleen de Volkswagen Passat weet zich nog wel eens in dit lijstje te vechten, maar verder is het vooral A- en B-segmenters wat de klok slaat. Mazda wil met de nieuwe 6 hoge ogen gooien en een duidelijk positie op de markt verwerven. Of ze dat gaat lukken zoeken wij uit in een test met de Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 in de meest luxe uitvoering.

De nieuwe Mazda 6 oogt bijzonder fraai. We krijgen in de testperiode veel lovende woorden over het uiterlijk en er worden vergelijkingen getrokken met modellen van Jaguar, Audi en BMW. Verder trekt je ook onderweg wel wat bekijks. Vooral de achterzijde met twee uitlaatpijpen scoort punten maar ook de voorkant met lampen die de bekende LED-verlichting hebben zien er mooi uit. Binnen is het tevens behoorlijk fraai. Wel staat de afwerking op een lager plan dan bijvoorbeeld de eerder geteste Ford Mondeo. De materialen zijn ook van iets lagere kwaliteit, alhoewel het design van het dashboard bijzonder mooi is. Passagiers trokken vergelijkingen met het interieur van diverse Volvo modellen. De Mazda 6 zit boordevol met luxe. Wij hebben zoals gezegd de rijkst uitgeruste variant meegekregen, en daardoor ontbreekt het aan niets.

Het navigatiesysteem is afkomstig van TomTom en werkt prima. Wel is het schermpje in vergelijking met de concurrentie ietwat klein. De ergonomie van de bediening werkt echter perfect. Een grote knop op het middenconsole dient voor de bediening van het navigatiessyteem, waar ook enkele wageninstellingen mee kunnen worden ingesteld. De knoppen op het dashboard zitten onder handbereik en op het stuur bevindt zich daarnaast nog een heel aantal knoppen voor audio, cruise controle en telefoonbediening. Ruimte is er zat, vooral op de achterbank is het goed toeven. Ook de bagageruimte is groot genoeg voor een aantal stevige koffers.

Rijden in deze Mazda 6 is een aangename verrassing. Dankzij de SkyActiv-technologie is de motor zo verfijnd dat ‘ie al bij iets meer dan 1.000 toeren goed oppakt. Het beschikbare koppel is al bij lage toeren aanwezig, waardoor je al snel een stevige duw in de rug krijgt. De zesbak schakelt goed en vergt nauwelijks gewenning. Het pallet aan motoren bestaat uit drie benzinemotoren en twee diesels. De minst potente benzine levert 145pk, opgevolgd door een 165pk vermogen leverende motor en aan de top staat een 195pk sterke krachtpatser. Laatstgenoemde knalt in 7,8 seconden naar honderd en kan 223 kilometer per uur over de autobahn.​ De diesels leveren 150 en 175pk. Wij rijden de meest verkochte, de 2200cc grote diesel met 150pk.

De motor pakt zoals gezegd goed op bij lage toeren en heeft een aangenaam karakter. Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 17 kilometer per liter, heel netjes in dit segment. Het onderstel is behoorlijk comfortabel en heeft weinig zaken om wat op aan te merken. Ook over het stuurgedrag zijn we tevreden, deze heeft een redelijk neutraal karakter. De Mazda 6 is er al voor minder dan 30 mille en daarmee is de Japanner gunstig geprijsd. Zijn aansprekelijke punten zijn de verfijnde motoren, het prachtige uiterlijk, het aangename rijgedrag en de gunstige prijs. Kopers die daardoor aangesproken worden zullen de afwerking voor lief nemen en bovendien getrakteerd worden op een zuinig verbruik. Reden genoeg om bij Mazda te gaan kijken.