De winnaar Red Dot Design Award 2013. Zo presenteert Mazda haar nummer 6. Wij testen de Sportbreak met een Skyactiv 2200cc grote motor, getrokken door 175 paarden. Helaas moet ‘ie het stellen met vijfentwintig procent bijtelling, wegens een uitstoot van 129 gram per kilometer. Als bijtelling je echter minder boeit is er weinig getreurd, je hebt immers veel vermogen. Zuiniger varianten van de stationwagen komen wel in aanmerking voor 20% bijtelling. Opvallend aan deze Japanner is zijn lengte, met bijna 5 meter is het een imponerende auto. Wij zijn benieuwd of deze Aziaat het kan opnemen tegen zijn Europese rivalen als de Volkswagen Passat, Opel Insignia en de 508 van Peugeot.
Het uiterlijk kan ons bekoren, het eerste dat opvalt is de prachtig vormgegeven voorkant, bestaande uit een grille waar menig autobezitter jaloers op zal zijn. Je ziet dat er veel aandacht aan het uiterlijk van deze auto is besteed, het interieur is mooi afgewerkt en het bedieningspaneel oogt fraai.
Minder goed is de navigatie. Deze werkt helaas behoorlijk traag. Ook is het kwaliteitsgevoel van de gebruikte materialen rond de handgrepen mager. Wel oogt het dashboard vrij rustig en maakt het een opgeruimde indruk. Mede daardoor zit het met de ergonomie in deze Japanner wel snor. Qua precizie valt er op het navigatiesysteem verder ook weinig aan te merken, deze is namelijk van het merk TomTom.
De ruimte in de auto is geweldig, daarom is de Mazda 6 goed geschikt voor een zakenman met pakweg twee of drie kinderen. Dankzij de breedte is de tweede rij goed geschikt is voor drie personen van gemiddelde omvang. Drie volwassenen zullen er echter nooit helemaal comfortabel zitten. Op een lange reis kan je een heleboel meenemen. Standaard beschikt de Japanse middenklasser al over 522 liter aan bagageruimte. Wanneer er slechts twee personen op reis gaan, kan de achterbank worden neergeklapt waardoor er nog meer ruimte vrijkomt. Met 1631 liter behoort de bagageruimte in dat geval tot een van de grootste in zijn klasse.
Mazda doet niet aan downsizing en daarom hebben we de beschikking over een 2200cc grote benzinemotor, voorzien van 175pk aan vermogen. Deze auto is geschikt voor de persoon die net een tandje extra vlotter door het verkeer wil komen. De automaat werkt prima en schakelt goed door. Dankzij de flippers achter het stuur kan je zelfs een vleugje sportiviteit ervaren. Veel zal je deze flippers echter niet gebruiken. De fabrieksopgave voor wat betreft de accelaratie van stilstand naar 100 kilometer per uur was 8,6 seconden, en in de praktijk is dit goed haalbaar. Door het rijden van de wat grotere afstanden was een gemiddeld gebruik van 4,9 liter op 100 kilometer prima haalbaar gedurende onze testperiode. Mazda gebruikt hier de SKYACTIV technologie die maakt dat de auto zuiniger is. Motorisch viel er niets te klagen over deze testauto. Echter, hier hangt ook een prijskaartje van ruim 44.000 euro aan.
Als wij deze Mazda 6 vergelijken met zijn voorganger kunnen we concluderen dat vooral het uiterlijk sterk verbeterd is. Ons inziens is het winnen van de Red Dot Design award daarom terecht. De vraag is nu of Mazda daadwerkelijk door gaat pakken met dit model. Nederland is niet meer het land van de D-segmenters, maar toch valt er nog wel het nodige te scoren in dit segment. In hoeverre is deze auto opgewassen tegen de Europese concurrentie? Het is in ieder geval een auto met een flink postuur en mooi exterieur. Ook de prijs is vergelijkbaar met die van de concurrentie. Ben je uitgekeken op de Europese middenklassers en hou je van het design, dan is de Mazda 6 zeker aan te raden.