De belangrijkste verandering aan de Mazda CX-5 is de vernieuwde motorisering. Geheel tegen alle andere ontwikkelingen in komt het merk nu met een 2.5 SkyActiv-G benzinemotor die 194pk levert. Een dergelijke motorinhoud zien we de laatste jaren slechts zelden, de meeste automerken doen immers aan downsizing. Wij rijden met de 2.2 sterke dieselmotor, die 150pk levert. Een echt werkpaard, die uiterst geschikt is om voor een caravan te hangen. Hij mag 2 ton trekken, daaraan hebben de meeste vakantiegangers genoeg. Voor de zakelijke rijder is het eveneens een aangename optie, omdat de potente motor aan een fijn schakelende zesbak is gekoppeld en ruim voldoende vermogen heeft. Op deze manier kan de auto gelden als concurrent voor zowel Aziatische als niet-Aziatische tegenstrevers.

Het Japanse merk heeft vooral werk gemaakt van de voorzijde van de auto. De koplampunits zijn gewijzigd en ogen voortaan een stuk stoerder. Het geheel is weer naar de maatstaven van deze tijd opgefrist. Met twee uitlaatpijpjes heeft de achterzijde eveneens een vlotte indruk. Voortaan zijn de achterlampen wat kleiner en ogen actueler. Bij binnenkomst valt op dat het stuur behoorlijk groot is. Hier vind je de knoppen voor audio, telefoon en cruise control. Links onder het stuur kan je de ESP uitzetten – zal je in de praktijk weinig doen – en je kunt er de instelling van parkeersensoren en start-stop systeem vinden. Net als bij BMW is er onder de versnellingspook een centrale knop geplaatst, waarmee je het infotainmentsysteem kunt bedienen. Hier is ondermeer navigatie en audio te bedienen. De CX-5 heeft een geweldig audiosysteem dat afkomstig is van Bose en klinkt heel goed.

Ruimte om spullen op te bergen is er absoluut. Je hebt 477 liter bagageruimte tot je beschikking. Optioneel is dit te vergroten tot 1620 liter. Zowel voor- als achter passagiers hebben voldoende hoofd- en beenruimte om een lange rit in de auto te zitten. Voorpassagiers beschikken daarnaast over elektrische stoelverstelling. Maar dat is nog niet alles, ze hebben ook stoelverwarming. Een aangename optie tijdens koude ochtenden. De lederen bekleding staat fraai. Bij het opstarten van de auto valt de dieselroffel gelijk op. Het is niet hinderlijk, maar de motorisolatie is wat beperkt. De motor reageert goed op het gasrespons en is lekker vlot. De handgeschakelde bak gaat soepel door de versnellingen. Het comfort wordt vergroot doordat de bedieningspedalen licht aanvoelen. Het onderstel is best strak, je kan gerust een sportief bochtje maken.

Wie koopt de nieuwe Mazda CX-5? Dat zijn heel uiteenlopende mensen. De doelgroep heeft een wisselende leeftijd en bestaat af en toe uit zakelijke rijders. De basisprijs is € 30.550,- voor de instap benzineversie met 165pk. Gezien zijn riante vermogen wat ons betreft trouwens bepaald geen instapper. Dieselen kan vanaf € 39.000,- en daarvoor heb je gelijk heel veel luxe. Onze testversie is namelijk slechts net iets prijziger. Qua concurrentie onderscheidt hij zich met die prijs. Pak je namelijk een vergelijkbare tegenstrever, dan kom je snel ergens in de veertig mille uit. Wil je terreinrijden, dan kan dat ook. Er zijn namelijk twee benzinevarianten met vierwielaandrijving. Voor de Nederlandse markt echter minder relevant. Met de CX-5 heeft Mazda een troef in handen. Veel mensen zijn er verzot op, en de vernieuwde versie zal dat succes zeker vergroten.