Mazda maakt grote stappen vooruit. Krachtige nieuwe modellen en veel nieuwe technologie onder de naam SkyActivTechnology geven het merk een nieuw gezicht. Het eerste resultaat hiervan is de in 2012 geïntroduceerde Mazda CX-5. Ook de onlangs verschenen nieuwe Mazda 6 is een product van dit succesverhaal. Onder andere deze twee modellen veroorzaken voor Mazda een verkoop toename in de afgelopen januari maand, terwijl vrijwel elk ander merk moest inleveren vanwege de economische recessie. De CX-5 is een cross-over van gemiddeld formaat. Het model is behoorlijk populair in Nederland. In 2012 zijn er ruim 2600 verkocht. Dat zijn er meer dan de bekende concurrenten als de Volkwagen Tiguan en de Volvo XC60. Een goed teken dus. Autoverhaal heeft de CX-5 voor u getest. Tevens is het onze eerste keer dat wij voor u een Mazda onder de loep nemen. In deze test hebben we direct het topmodel van de CX-5 te pakken, voluit de Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2 175pk 4WD GT-M.
Het design van de CX-5 is zonder meer prachtig. Het nieuwste familiegezicht van Mazda is duidelijk te herkennen in de forse grille, de lampen en de scherpe vouw in de portieren van de auto. De CX-5 heeft een gedrongen uiterlijk zonder uit verhouding te raken. Weliswaar is de CX-5 nog een forse auto met een afmeting van ruim vierenhalve meter en een gewicht van 1540 kilogram. De afwerking van de auto is zowel in het exterieur als het interieur van prima niveau. Ook de gebruikte materialen zijn van voldoende kwaliteit. Ook het interieur is modern en overzichtelijk. Deze CX-5 is voorzien van vele luxe, zoals stoelverwarming, Bose-audiosysteem, lane departure warning, TomTom-navigatie en bluetooth. Het dashboard is zakelijk en overwegend zwart. De meeste bedieningsknoppen zitten op de plaatsen waar u ze verwacht. De bediening van de boordcomputer kan zowel met een centrale knop tussen de voorstoelen als naar het scherm. Één van beide plaatsen zou wellicht ook goed zijn geweest. Een kleine misser is de plaats van de start/stop-knop. Deze zit precies achter de rechterbedieningshendel achter het stuur. Wie onbekend is met de CX-5 veroorzaakt dit een kleine zoektocht. Ook het scherm van de boordcomputer is aan de kleine kant. De stoelen zijn van goede kwaliteit. Zit- en stuurpositie zijn volledig naar eigen wens in te stellen. Ook achterin kunnen volwassenen prima plaats nemen en de kofferbak is eveneens efficiënt en ruim genoeg.
De CX-5 is een echter rijdersauto. De cross-over heeft een stabiele en behoorlijk harde wegligging. Dit geeft de Mazda sportieve kwaliteiten. Gecombineerd met een direct stuurgedrag is het een auto die uitnodigt om een bocht eens even stevig te nemen. Als bestuurder voelt het sturen lekker zwaar aan en kun je de CX-5 nauwkeurig en gevoelig besturen. Aangezien ons testmodel vierwielaandrijving heeft is er altijd sprake van veel grip. Ronduit onder alle omstandigheden een auto die je graag wilt rijden. Het weggedrag is absoluut een toppunt, zowel bij hoge als lage snelheden. Onze Mazda CX-5 is uitgerust met een 2.2 liter viercilinder dieselmotor met 175 pk. Deze motor levert meer dan voldoende vermogen om zeer vlot in het verkeer mee te komen. De motor loopt comfortabel en is redelijk stil en trillingvrij. Deze motor gecombineerd met een uitstekende automatische zesversnellingsbak zorgt ervoor dat het rijden van de Mazda nog makkelijker gaat. De automaat doet zijn werkt vlot en schakelt soepel naar de volgende versnelling.
De SkyActivTechnology van Mazda is een pakket aan technologische maatregelen die ervoor zorgen dat de auto zuiniger wordt. Zo kiest Mazda niet per definitie voor kleine motoren maar juist voor een hogere compressieverhouding en minder kilo’s. Ook zou de versnellingsbak efficiënter moeten zijn dan vele concurrenten met dubbele koppeling. Volgens fabrieksopgaaf zou de CX-5 een gemiddeld verbruik moeten hebben van 5,5 liter per 100 kilometer. Helaas is dit in praktijk niet te halen. Echter ons testverbruik van 6,7 liter op de 100 km/u is ook niet slecht voor een cross-over met 175 pk.
Tot slot, de combinatie van technieken met de sportieve rijeigenschappen maken van de Mazda CX-5  een uiterst plezierige auto met een aantrekkelijke prijskaart. Hoewel ons topmodel ruim 45 mille kost kunt u de Mazda CX-5 al rijden voor vele duizenden euro’s minder.
Test: Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2 175pk 4WD GT-M
Cilinders: 4, in lijn,
Cilinderinhoud: 2184 cc
Max. vermogen: 129 kW (175 pk)
Max. koppel: 420 Nm bij 2000 toeren
Acceleratie 0-100 km/u: 9,4 sec
Topsnelheid: 204 km/u
Verbruik: 5,5 liter op 100 km
Testverbruik: 6,7 liter op 100 km
Prijs: € 45.990
Testredacteur: Machiel Natzijl