Op het eerste gezicht lijken de Volvo XC60 en Mazda CX-5 echt geen concurrenten van elkaar. De prijzen voor de Volvo vangen aan bij 46 duizend euro, terwijl de Mazda al voor bijna de helft op de oprit staat. De Mazda CX-5 die wij rijden, wijkt echter qua prijs maar een slordige tienduizend euro af van de XC60 en wat prestaties betreft verschillen beide auto’s erg weinig van elkaar. Kan de oosterling de concurrentie uit het hoge noorden aan?

Qua verkoopaantallen is de race vorig jaar gewonnen door de Mazda CX-5. Met ruim 2600 stuks boekte Mazda een resultaat dat boven de XC60 ligt. Daarbij moet echter worden aangemerkt dat de levensfase waarin de CX-5 zich bevindt nog veel jeugdiger is dan de inmiddels op leeftijd gekomen XC60. Voor het oog zien de beide modellen er nog echter fris en fruitig uit. Bij de CX-5 is tevens het nieuwe familiegezicht van Mazda duidelijk te zien in de forse grille, de lampen en de scherpe vouw in de portieren. Hoewel de materialen van goede kwaliteit zijn, moet de CX-5 het afleggen tegen de duurdere XC60. De materiaalkeuze en ergonomie in de Volvo is van een hoogstaander niveau. Desondanks moet wel gezegd worden dat het navigatiesysteem van de Volvo traag werkt. De knoppen in de Mazda zijn wat beter te vinden, behalve de start-stopknop.

Ruimte in het interieur is er voor een bestuurder en vier passagiers. Dat kunnen achterin drie passagiers van niet al te grote afmetingen zijn, maar over het algemeen wijken de afmetingen van beide modellen weinig af. Waar meer verschillen zijn te ontwaren is tijdens het rijgedrag. Terwijl de Mazda uitblinkt in sportieve kwaliteiten en een stabiele wegligging, is de Volvo meer op comfort afgesteld. Dankzij het surplus aan koppel van de Mazda laat deze bovendien een krachtiger indruk achter dan de Zweed. Tevens is de Japanner voorzien van vierwielaandrijving, zodat de grip onder veel omstandigheden optimaal blijft.
De transmissie van de Volvo is wat soepeler dan die van de Mazda, maar beiden verschillen niet erg veel van elkaar. Het opschakelen gaat over het algemeen geruisloos en vol souplesse. Beide automaten zijn voorzien van zes verzetten, bij 120 km/u wordt rond de 2.000 toeren gedraaid. Het verbruik ligt bij de oosterling op een nette 6,7 liter per 100 kilometer, terwijl de Zweed net iets meer verbruikt. Het belangrijkste onderscheid tussen beide modellen is echter de uitstraling, het comfort en de klasse waarin wordt geopereerd. Terwijl de Mazda CX-5 met zijn lage basisprijs aanschurkt tegen modellen uit de stallen van Kia, Renault en Peugeot, komt de Volvo XC60 in de buurt van de BMW X3 en Audi Q3. Een absoluut advies is dan ook moeilijk te geven. Hou je van een comfortabele hoge zit met een leuke vijfcilindermotor, dan wordt het een Volvo XC60. Wanneer je wat minder om de merknaam geeft maar toch een fijne en grote crossover wilt hebben, inclusief hoge zit en veel ruimte, is de Mazda CX-5 een goede keuze.