Test Mazda MX-5 RF

Test Mazda MX-5 RF

2019-02-16T10:20:01+00:0014 Feb 2019, 21:33|Categories: Mazda|

Mazda heeft de naam om naast de reguliere modellen ook sportieve auto’s te bouwen. Het iconische voorbeeld daarvan is natuurlijk de MX-5. Een volbloed sporter met een gering gewicht en stevige motor die ervoor zorgt dat je een vlotte duw in je rug krijgt, elke keer dat het gaspedaal wordt gevloerd. Er is daarbij nog een keuze uit twee motoren. Hetzelfde geldt voor de nieuwste aanwinst van de familie, de MX-5 RF genaamd. RF staat in dat geval voor Retractable Fastback, een hardtop die optioneel te openen is. Mazda zelf noemt de MX-5 RF een pure sportauto die het beste van twee werelden biedt. Zij spreken over een sprekend fastbackdesign met het dak dicht én een intense rijervaring met het dak open.

We citeren Mazda: “Alles in de Mazda MX-5 RF is dan ook zorgvuldig ontworpen rondom de bestuurder, om zo de eenheid tussen jou en de auto te vergroten. Wij noemen dat Jinba-Ittai: eenheid tussen paard en ruiter.” Deze uitdrukking is bekend onder Mazda-fans en de filosofie wordt door velen omarmd. Anders dan bij de reguliere MX-5 kan het elektrische dak tijdens het rijden geopend worden (tot 10 km/u) en brengt je in 13 seconden van een dicht dak naar de fijne ervaring van het open rijden. Het Japanse merk noemt het zelf zo: “Voor een sportauto biedt de Mazda MX-5 RF een stil interieur en bijzonder veel rijcomfort.” In zekere zin zijn we het daarmee eens, alhoewel er flink wat turbulentie in het interieur ontstaat bij het rijden met open dak. Voor personen van geringe lengte is er eigenlijk te weinig ruimte, maar dat kennen we ook van de reguliere versie.

Er is veel luxe aan boord van het sportieve Japanse model. Qua veiligheidssystemen is het goed om de dodehoekdetectie en lane keep assist te noemen. Zoals we eerder hebben genoemd is de hardtop elektrisch te openen en te sluiten. Het zeer unieke aan deze MX-5 RF is dat hij over een automaat beschikt. Weinig kopers kiezen hiervoor, maar het zorgt wel voor een stukje rust aan boord. De handgeschakelde versies staan bekend om het potige karakter, maar zijn soms ook wel wat hakerig. Gelukkig hebben we daar dus in dit geval geen last van. Hij is verkrijgbaar in twee verschillende motoriseringen: een versie met 131 en een variant met 160pk. Wij weten ons gelukkig te prijzen om met de laatstgenoemde te rijden. De motor is goed voor een acceleratie van nul tot honderd in 7,3 seconden. In combinatie met automaat zouden wij altijd voor deze motor gaan, het zorgt voor nog wat extra sportiviteit ten opzichte van zijn kleinere broertje.

Het stuurgedrag is ronduit direct te noemen. Je voelt precies wat je doet en sturen gaat met veel precisie. Ook het onderstel is dusdanig afgesteld, dat je goed doorhebt wat er onder de wielen gebeurd. Die combinatie maakt hem tot een echte stuurmansauto. En dat is knap, zeker voor een model in deze prijsklasse. Want voor 34 mille heb je al een MX-5 RF. Dan heb je niet alleen een cabrio, maar ook een fijne rijdersauto. Wil je de motor die wij reden, dan moet er minimaal 42k worden neergeteld. Maar daarvoor heb je dan ook een complete uitrusting, waarbij er weinig te wensen over is. We waarderen de Mazda MX-5 RF uitermate, want dankzij zijn atletische eigenschappen is hij ongetwijfeld in staat om de harten van veel kopers te verleiden.