De vierde generatie van de sportlegende kan niet anders dan opnieuw een feest zijn. We hebben het natuurlijk over de Mazda MX-5. Nog nooit is een open tweezitter zo goed verkocht als dit model. De eerste generatie is gepresenteerd in 1989. De filosofie achter deze auto is vooral om plezierig rijden betaalbaar te maken. Na negen jaar kreeg hij zijn opvolger met de naam NB. Van 2006 tot 2014 was de NC in productie, nu is het tijd voor een nieuwe generatie, de ND. Gelijk valt op dat het design bijzonder fraai is. Het is nog steeds een herkenbare MX-5, maar de boel is stevig opgefrist. De voorlichten zijn klein, maar mooi. De LED-verlichting komt hierin prachtig naar voren. De achterlampen vallen iets minder is de smaak. De doorlopende lichten zijn een lust voor het oog, maar de ronde compartimenten maken het design iets minder.

Een dik stuurwiel, een zeer fraai afgewerkt dashboard en een lage zitpositie zijn ingrediënten die alvast veel spektakel tijdens het rijden beloven. De zitpositie is behoorlijk laag en daardoor krijg je onmiddellijk het MX-5 gevoel. Gelijk valt op dat het Japanse merk werk heeft gemaakt van het nog fraaier styleren van de knopjes op het stuur. Deze zijn omlijst met een verchroomde rand. Veel elementen op het dashboard kennen we uit andere familieleden van het merk. Het navigatiesysteem is bijvoorbeeld een waar genot. De aanduiding is ontzettend helder en het invoeren van een adres kost slechts een klein deel van je tijd. Dit gaat via een centrale knop op de middentunnel. Luxe is er in de vorm van stoelverwarming, climate controle, een systeem dat waarschuwt op het moment dat de wegbelijning wordt overschreden en leren stoelen. De zitpositie is goed, maar volwassenen van meer dan 1,90 meter lengte kunnen nauwelijks plaatsnemen. De ruimte in het interieur is er niet op vooruit gegaan.

Ten opzichte van zijn voorganger is het model flink afgevallen. De gewichtsbesparing bedraagt tussen de 100 en 175 kilo. Dit is mede gerealiseerd dankzij de SkyActiv technologie. De MX-5 is leverbaar met twee verschillende motoren. De ene is een 1.5 benzinemotor met 131pk, vermoedelijk de versie die het meest in Nederland zal worden verkocht. De versie die wij rijden is de tweeliter met 160pk. De cijfers van beide motoren wijken niet echt van elkaar af. De acceleratietijd van nul tot honderd is 8,3 seconden en de topsnelheid is 204 kilometer per uur. Wil je een tandje meer, dan gaat de topversie in 7,3 seconden naar honderd en ligt de topsnelheid 10 kilometer per uur hoger. De fabriek claimt een verbruik van 6 liter voor de basisversie en 6,6 liter per honderd kilometer voor de topvariant. De motor komt goed op gang zodra er flink wat toeren worden gemaakt. Het onderstel is hard en daardoor kan je scherp een bocht door. Dat de stuurbekrachtiging voortaan elektrisch geregeld wordt, is slechts af en toe merkbaar. Het rijplezier wordt er in elk geval niet minder door.

Eigenlijk kent de Mazda MX-5 geen concurrentie. Het is een sportwagen die op zichzelf staat en zijn klanten ontzettend goed aan zich weet te binden. De prijsstelling is bij de vierde generatie nog een tikkeltje gunstiger geworden. Met een vanafprijs van 28.990 euro vormt de Jap een magneet voor potentiele kopers in dit segment. De testversie die wij rijden – inclusief de meest denkbare opties – kost 37 duizend euro. De concurrentie die het meest dichtbij staat is wellicht de Audi A3 cabrio, die echter twee zitplaatsen extra biedt, maar waarvan de basisprijs al op 37 mille ligt. Bovendien is het vermogen in die versie 35pk minder, en dat zal je ongetwijfeld merken. Nee, concurrentie is er eigenlijk niet voor de MX-5. Het blijft een auto voor de echte liefhebber, een tweede auto voor bijzonder leuke ritjes. Wat dat betreft is de vierde generatie een schot in de roos.