Knalgroen. Dat is de kleur van de testauto die we bij ons hebben. Dankzij de opvallende kleur en de facelift krijgt de vernieuwde A-klasse weer een geheel nieuwe snoet. Ze moeten ook wel, daar in Stuttgart. De concurrentie in dit segment is immers bijna moordend te noemen. Tal van merken hebben vergelijkbare modellen in het gamma. Directe tegenstrevers zijn de Volvo V40, Audi A3, Volkswagen Golf, Lexus CT, BMW 1-serie en natuurlijk de nieuwkomer in dit segment: de Infiniti Q30. Van laatstgenoemde zal de Mercedes niet veel te duchten hebben, omdat dit model nog relatief onbekend is. Des te meer concurrentie is er vanuit eigen land.
De Mercedes A-klasse is met een ontzettend uitgebreid motorenpallet verkrijgbaar, vijf benzinemotoren en drie diesels. De spaardiesel heeft 109pk en levert 260Nm aan koppel. De sprint van nul tot honderd duurt 11,3 seconden en de topsnelheid ligt op 190 kilometer per uur. Een tree hoger staat de 136pk sterke diesel, die in 9,3 seconden in de driedubbele cijfers vertoeft. Bij 210 kilometer per uur is het feest afgelopen. De krachtigste diesel, de A220d, is in 7,5 seconden op honderd. De topsnelheid bedraagt in die variant 224 kilometer per uur. Voor Nederland is vooral de spaardiesel interessant. Op benzinevlak is het zoeken naar de gulden middenweg. De A160 lijkt onder bemeten voor de Nederlandse markt, de A180 wordt in de zakelijke markt veel besteld. De A250 lijkt te veel van het goede, maar de A200 lijkt een mooie tussenweg.
De ruimte aan boord is vergelijkbaar met concurrentie. De compacte middenklassers kennen voldoende ruimte voorin, maar achterin is het nog weleens afzien. De Volvo V40 is daar een voorbeeld van, de achterbank is vrij krap, zeker voor volwassenen van grotere lengte. De afwerking is voortreffelijk, hetzelfde geldt voor de materiaalkeuze. Alles is vrij donker en zakelijk, maar wel uiterst kwalitatief. Met een literinhoud van 341 liter is het vergelijkbaar met auto’s uit dezelfde categorie. Bij het starten van de auto valt de rustige loop gelijk op. Hoewel de typeaanduiding anders doet vermoeden, treffen we onder de motorkap gewoon een 1.6 benzinemotor aan. Deze levert 156pk en 250Nm koppel. Voor de cijferliefhebbers, in 8,1 seconden is de 0-100 klus geklaard, 224 kilometer per uur is de topsnelheid. De motor laat zich kennen als een allemansvriend. De vermogensopbouw is redelijk lineair, al bij lage toeren is veel kracht beschikbaar.
Het gemiddelde verbruik is volgens de fabriek 5,5 liter op honderd kilometer, reken op een liter of 1,5 meer in de praktijk. Dankzij de 50 liter grote brandstoftank kom je nog altijd een heel eind ver weg voordat je weer bij de pomp staat. Dat is niet alleen handig voor lange afstanden zoals je die van vakanties kent, maar ook in het zakenleven is het ideaal. Doordat je weinig tijd kwijt bent aan de pomp, kan je in dat tijdsbestek aan de business werken. De Mercedes Benz A-klasse is vernieuwd, en die vernieuwing is succesvol gebleken. Zeker in opvallende kleur spreekt het hernieuwde design ons erg aan. Met de bouwkwaliteiten en rijeigenschappen kan hij zijn concurrenten minimaal evenaren. Bij de nieuwe A-klasse hoort een prijskaartje; dat begint vanaf 27 mille. De versie die wij rijden gaat richting 40 duizend euro, maar daar krijg je dan ook een hoop rijplezier voor terug.