Niet alleen de ontwikkeling van elektrische auto’s gaat snel, ook de wereld van de plug-in-hybrides verandert in hoog tempo. Accu’s worden steeds efficiënter en daardoor nemen de actieradii toe. Met een iets meer dan 20Kw grote accu kan de Mercedes-Benz C300e maar liefst 100 tot 120 kilometer volledig elektrisch rijden, pas daarna wordt er overgeschakeld op benzine. We hebben niet eerder meegemaakt dat het concept van een plug-in-hybride zo goed uitwerkt in de praktijk. Want ga maar na: er zijn niet veel mensen die verder dan 120 kilometer van hun werk wonen. Ondergetekende nam de proef op de som en maakte de reis van Zwolle naar Amsterdam-Zuid, en wist met precies een kilometer voorraad in de accu aan te komen. Op die manier kan zelfs een forens op dergelijke afstanden zeer economische resultaten realiseren.

Herkenbaar
Veel mensen herkennen de C-Klasse als een echte Mercedes, en net als bij andere modellen heeft ook hier het merk een trucje toegepast, zo is het van de achterzijde zeer lastig te bepalen over welk model het gaat. Op de testvariant was de typeaanduiding aanwezig, maar als dit niet het geval is, wordt het gissen. Voor de niet-autokenner althans. Verder zijn de lijnen fraai vormgegeven. In het interieur vinden we een zeer fraaie werkplek, die met hoogwaardige materialen is uitgerust. Ook de stoelen zitten goed en zijn fijn in te stellen naar voorkeur. Alleen de hoogte van de stoel is elektrisch instelbaar, voor de lengterichting moet je bijbetalen. En dat bijbetalen doe je wel vaker bij de aanschaf van deze Mercedes, want de opties zijn best prijzig. Dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld het digitale instrumentarium in combinatie met het infotainmentsysteem in deze uitvoering bijzonder fraai ogen en erg goed werken.

Rijden
De Benz beschikt over een flink portie vermogen, want alleen al de benzinemotor levert 204pk. Daar komt nog wat kracht bij van de elektromotor, waardoor het geheel in een luttele 6,2 seconden naar honderd schiet. De topsnelheid ligt op 240 kilometer per uur. We vragen ons trouwens af of die waarde begrensd is, of dat er bij de ingenieurs uit Stuttgart iets anders is bedacht. In elk geval is het een waarde waar je je niet voor hoeft te schamen, in tegendeel, tegenwoordig zijn dit soort snelheden nauwelijks nog te vinden in nieuwe (elektrische) auto’s. We hebben de topsnelheid niet uitgeprobeerd, puur vanwege het feit dat dit minder relevant is voor de Nederlandse markt.

Concluderend
Met een prijs van richting de 65 duizend euro is de C300e in deze uitvoering geen goedkope jongen, maar er zit dan wel het meeste op. Hooguit missen we de elektrisch in lengte verstelbare stoelen. Over het algemeen is het geheel redelijk compleet. Op de achterbank heb je geen last van de accu’s, maar in de kofferbak wel. Dat is zeker iets om mee rekening te houden. Want met 360 liter bagageruimte heb je iets minder dan in de gemiddelde C-segment hatchback, terwijl dit een D-segment station betreft. Let er daarom wel op dat je bijvoorbeeld tegelijkertijd een dakkoffer bij aanschaft, zodat ook vakanties of lange reizen waarbij veel bagage meegaat gewaarborgd blijven. Het rijgedrag van de Benz is ronduit prima, comfort en sportiviteit wisselen elkaar met een juiste balans af. Sturen gaat met veel gevoel. Een pluim voor Mercedes!