In tijden van bezuinigingen is het belangrijk om voorzichtig om te springen met energie. Het is nog maar even geleden dat stroom bijna gratis leek en één KW stroom voor pakweg 15 eurocent kon worden ingekocht. Inmiddels ben je al snel het viervoudige kwijt. Veel meer dan eerder gaat dus nu tellen hoeveel een elektrische auto verbruikt. Om dat goed uit te leggen, beginnen we met de basisprincipes. Er zijn drie stelregels: CW-waarde, temperatuur en snelheid. Om met dat laatste te starten: de ideale snelheid met het laagste verbruik ligt zo tussen de 70 en maximaal 90 kilometer per uur. Onder die omstandigheden is een EV op lange afstanden het zuinigst. Stadsverkeer is nog beter, want daar heeft de accu de kans om telkens weer op te laden.

Welke factoren zijn nog meer van belang bij zuinig rijden, en hoe doet de EQE het op dat vlak?
Twee andere factoren die van invloed zijn op het verbruik zijn temperatuur en CW-waarde. De temperatuur ligt idealiter tussen de pakweg 18 en 25 graden. Boven de 25 graden moet de airco bijspringen, terwijl de kachel z’n werk onder de 18 graden moet verrichten. Is het kouder, dan loop je actieradius dus terug. Aan de andere factor kan je weinig doen, de CW-waarde vertelt je over de mate van aerodynamica van het design. Dat zit bij de EQE wel goed. Zelden maakten we een EV mee die zo zuinig omspringt met z’n energie. Jawel, zuiniger dan Tesla. We klokten regelmatig waarden onder de 15Kw per 100 kilometer, dus dat is omgerekend bij een gemiddeld energiecontract 7,5 cent per kilometer. De actieradius ligt in de praktijk op zo’n 500 kilometer, meer dan een Tesla Model 3 of Model Y.

Finesse
Waar hij nog meer in uitblinkt, is de afwerking van de materialen. Die zijn zeer hoogwaardig vormgegeven. Van achter het stuur heb je uitzicht over dit fijne dashboard. Een groot scherm dat recht voor je neus is opgesteld, voorziet in allerhande relevante informatie. Zoals we van het merk gewend zijn, staat de informatie er met enorme precisie vermeld. Zo kan je tot op een cijfer achter de komma nauwkeurig je verbruik inzien. De personalisatie mogelijkheden in het infotainmentsysteem zijn schier onmogelijk, en als je assistentie nodig hebt, roep je Mercedes. Het kwam wel enkele keren voor dat het systeem per abuis werd ingeschakeld, afgaande op een bepaalde klank die de inzittenden voortbrachten en vermoedelijk leek op Mercedes. Heel mooi is de afwerking van de Burmeister speakers. Ook bepaalde accenten zijn uiterst geslaagd, zoals de rood gekleurde gordels die mooi afsteken tegen het zwarte leer.

 

Rijden en conclusie
Het weggedrag kent een paar karakteristieken. Zo zijn de predicaten sportief maar comfortabel en gedecideerd edoch ook met een bruut randje – zeker van toepassing. Je kunt ontzettend hard een bocht inrijden, terwijl je controle blijft houden. Het lage zwaartepunt helpt hierbij. Mikken gaat precies, er is veel stuurgevoel aanwezig. De koets kleeft aan het wegdek en gaat snaar strak de bocht door, zonder dat je uitbreekt. Kortom, er is genoeg sportiviteit aanwezig. Daarbij is het dus interessant dat de fitnesskwaliteiten hand in hand gepaard gaan met een uiterst economisch karakter, bestaande uit een laag verbruik. We zouden de EQE willen classificeren als één van de allerbeste EV’s van dit moment.