De Mercedes Benz E-klasse is voortaan nog indrukwekkender. De PHEV is verder doorontwikkeld en met z’n netto 19,5 kWh grote accu komt de Benz maar liefst 110 kilometer ver, zonder dat we er heel veel moeite voor deden. De elektromotor is gekoppeld aan een tweeliter viercilinder benzinemotor die samen met de elektronen 313pk leveren. Alleen doet de benzinemotor 204pk. Samen weten ze van nul naar honderd te sprinten in 6,4 seconden. Dat klinkt indrukwekkend, maar in november 2009 testte ik 2 dagen de Mercedes Benz E300 CDI, die uitgerust was met een 231pk sterke dieselmotor en die de nul tot honderd kilometer per uur sprint in slechts een halve seconde trager haalde. De topsnelheid van die diesel was 241 kilometer per uur, terwijl de huidige E300e het doet met 234 kilometer per uur als topsnelheid. Je zult het vrijwel nooit rijden, maar het geeft wel aan dat de ontwikkelingen in 15 jaar tijd relatief klein zijn geweest.
Voor wat betreft de verschijning zijn we erg te spreken. Het design is wat ons betreft goed gelukt. Je herkent de koets nog steeds als een E-klasse, terwijl er ook een moderne touch is meegegeven. De Benz is erg lang, namelijk bijna 5 meter, en oogt daardoor vorstelijk. Met een wielbasis van 3 meter is er voldoende ruimte op de achterbank. Zoals het behoort. Binnen heb je twee schermen plus een instrumentarium. Op het meest rechter scherm kan de passagier film kijken, surfen of muziek luisteren. Dat scherm is trouwens niet zichtbaar voor de bestuurder, die is dus daardoor niet afgeleid. Op het middenscherm laat de navigatie, infotainment en het systeem zich bedienen. Bovenop is er trouwens nog een camera, die kan je gebruiken voor Teams of Zoom, zodat je ook in een stilstaande auto prima je meeting kunt houden. Alle schermen zijn flink hightech, uiterst kwalitatief en werken ongelooflijk goed op intuïtie.
Met de bijna 20 kWh grote accu kan je zeker 100 kilometer ver komen. In een test wisten we zelfs 120 kilometer ver te komen op alleen stroom. Op die manier zijn vrijwel alle woon-werkritten zonder uitstoot of benzineverbruik af te leggen. Mocht het nodig zijn, dan kan je altijd nog de benzinemotor voor langere ritten gebruiken, die heeft gewoon nog een tank van maar liefst 50 liter aan boord. Het verbruik op alleen benzine is zo’n 1 op 14, niet slecht voor een 2135 kilo zwaar wegende koets. Het ligt er dan natuurlijk wel aan hoe je je rechtervoet gebruikt. Normaal drie fase laden met 11kW is mogelijk, maar je kan tegen betaling van een optie die zo’n 500 euro kost en snelladen heet zelfs 60kW bereiken. Dat houdt in dat de accu in theorie weer in zo’n 10 tot 15 minuten vol is, en je weer ruim 100 kilometer op stroom kunt rijden. Ideaal voor hen die niet opkijken van een wat hogere snellaad prijs, maar voor het alledaagse vervoer is het wellicht wat overbodig.
De Mercedes Benz E300e is een formidabel comfortabele auto. Vering en demping zijn in harmonie. Dankzij het optionele Burmeister surround systeem geniet je net als in een concertzaal. Wat verder nog wel opvalt, is dat de bagageruimte vrij klein is. Die bedraagt 370 liter VDA norm, precies 10 liter kleiner dan de kofferbak van bijvoorbeeld een Volkswagen Golf 7(.5) De accu slokt behoorlijk wat ruimte op, dat is goed om te beseffen. Ben je samen of alleen zonder kinderen, dan is dit geen probleem, maar voor een gezin wordt het toch aardig krap. Samen met prijs en gewicht zijn dat de zeldzame minpunten die we tijdens onze test hebben gevonden. Overall is dit gewoon een ontzettend goede auto die het predicaat ‘Das Haus’ nog steeds eer aandoet.