“Weg met het duffe imago, het moet een stuk sportiever!” Dat moeten de designers van de Mercedes B-klasse hebben gedacht. Het nieuwe model oogt immers een stuk strakker en in de uitrusting die wij reden hoef je je als jongere zeker niet te schamen. De velgen ogen lekker sportief en de zwarte kleur van de velgen steekt mooi af bij het witte exterieur. Ook binnenin is er luxe genoeg. Het dashboard heeft in sommige details wat weg van de sportieve broers, de SLS en de SLK. Een voorbeeld daarvan zijn de luchtkokers, die precies hetzelfde zijn vormgegeven als in eerder genoemde modellen.

De uitvoering die wij rijden zit bomvol met luxe. Praktisch alles wat leverbaar is in de B-klasse, zit erop en eraan. De meerprijs voor alle opties komt uit op een niet te versmaden 15 mille. Voor dat bedrag kan je zeker in een luxeuzer segment shoppen, maar de luxe die je aantreft in deze B-klasse is niet te overtreffen. De B-klasse zit namelijk boordevol met ingenieuze veiligheidssystemen. Distance controle zorgt voor een veilige afstand tot de voorligger, wanneer je deze te dicht nadert gaat er een lichtje branden op het instrumentarium en hoor je een waarschuwingssignaal.

De zetels zijn met leder bekleed en op drie standen verwarmbaar. Alleen de bestuurdersstoel profiteert van elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie, de passagier moet alles gewoon met de hand doen. Het stuurwiel is vrij klein en voelt lekker sportief aan. Uiteraard is deze voorzien van bediening voor audio- en telefoon. Het navigatiesysteem is vrij prominent aanwezig op het dashboard en is te bedienen middels een centrale knop op de middenconsole. Dit systeem werkt vrij goed, alhoewel het wel enige gewenning vereist. De ruimte voor inzittenden is prima in orde en ook over de bagageruimte hoor je ons niet klagen. De inhoud bedraagt namelijk 486 liter.

De Mercedes B-klasse is voorlopig leverbaar met twee diesels en twee benzinemotoren. Wij rijden in de krachtigste benzinevariant, de B200. De 1.6 turbomotor levert 156pk, en dat blijkt in de praktijk ruim voldoende voor dagelijks gebruik. De turbo pakt ietwat laat op, maar als hij er eenmaal inkomt, blaast ‘ie ook vrolijk mee. De fabriek in Stuttgart geeft een nul tot honderd sprint in 8,6 seconden op, terwijl het feest pas bij een opmerkelijk hoge 220 kilometer per uur ophoudt. Het verbruik zou 5,9 liter op honderd kilometer moeten bedragen, maar met 6,8 liter op dezelfde afstand is de praktijk toch wat minder rooskleurig. Als je rijstijl echt sportief is, dan is 1 liter benzine per 11 kilometer nodig.

Het stuurgedrag van de nieuwe B-klasse is verrassend dynamisch. Terwijl het vorige model zich nog kenmerkte door een wat wollig gedrag, verrast het nieuwe model door een stuk communicatiever stuurgedrag. De feedback in sportieve bochten is redelijk, alhoewel de gemiddelde consument hier weinig gebruik van zal maken. Het onderstel is niet uitgesproken comfortabel te noemen, maar is gewoon in orde. Op lange afstanden valt op dat het nog best een tijd vol te houden is. De versnellingsbak telt zes verzetten en daarmee wordt het toerental redelijk laag gehouden. Aan boord zorgt dat voor rust, maar het overschakelen gaat ietwat hakerig. Toch wordt dit ruimschoots gecompenseerd door het altijd ruim aanwezige vermogen.

De Mercedes-Benz B-klasse onderscheidt zich van zijn concurrenten door een dynamisch en vlot uiterlijk, een rijk interieur en moderne motoren. Voor de variant die wij reden hoeft bovendien slechts twintig procent te worden bijgeteld. Een nadeel van het rijke interieur is dat er voor opties vrij veel moet worden bijgeteld, illustratief zijn de 15 duizend euro kostende opties die op deze B-klasse zaten. Het stuur- en weggedrag is prima in orde, de motor pakt alleen wat laat op. Ook het schakelen gaat naar ons idee vrij hakerig. Met een vanafprijs van 29 duizend euro heb je in elk geval een dynamische, ruime en comfortabele auto, die met recht de naam Mercedes-Benz draagt.