Mercedes heeft het in Nederland de laatste jaren niet zo gemakkelijk. Daar waar andere Duitse luxemerken als Audi en BMW qua verkoopaantallen op respectievelijk een 10e en 12e positie staan, moet Mercedes het dit jaar in de eerste vijf maanden doen met een 17e plaats. De lancering van de nieuwe C-klasse moet het tij gaan keren. Qua design staat dit model in elk geval alvast in lijn met de verjonging die het merk is ingeslagen door modellen als de A-klasse en de CLA. Het is ze in Stuttgart zelfs gelukt om de nieuwe C-klasse heel erg te doen lijken op de S-klasse. Een vergelijking met een topmodel is natuurlijk altijd een feest.

Binnen is het interieur vooral vergelijkbaar met die van de A-klasse. Dat is geen schande, want het dashboard blinkt uit in fraaiheid. Centraal geplaatst staat op het dash een scherm met daarop de multimedia en navigatie. Deze laat zich op twee verschillende manieren bedienen. Dit kan via het touchpad of een draaiknop. In het begin van de testperiode maakten we vooral gebruik van de bekende draaiknoop die ook in veel andere Mercedes-modellen heeft dienstgedaan, maar na enige gewenning is het touchpad een nog betere keuze. Op de ergonomie is wel wat aan te merken, als het scherm namelijk op navigeren staat, is het niet gelijk mogelijk om te wisselen radiostation of muziekbestand.

De stoelen zitten ronduit goed. Ook is er voor zowel de bestuurder als passagier voldoende ruimte aanwezig. De achterbank is ook geschikt voor lange personen. Op lange ritten is het goed toeven, en optioneel is de demping van het onderstel, het gasrespons en het stuurgedrag te reguleren. We hebben het meest in de eco-modus gereden. Een erg sportieve rijstijl is wel mogelijk bij de C-klasse via de sport plus modus, maar vermoedelijk zullen de meeste kopers voldoen met de ‘gewone’ sportstand. Het stuurgedrag is in laatstgenoemde modus nogal direct, waardoor je behoorlijk vlot de bocht kunt nemen. Overall is de auto echter vooral behoorlijk comfortabel, hetwelk het gemak op lange afstanden weer ten goede komt.

De 180 zal vermoedelijk de meest verkochte benzinevariant in het motoren aanbod van de C-klasse worden. Er valt qua motorisering nogal wat te kiezen bij deze Mercedes. Momenteel is er één dieselmotor beschikbaar, de C 220 BlueTEC met 170pk. De sprint naar honderd duurt met deze motor slechts 8,1 seconden en uiteindelijk is 234 kilometer per uur mogelijk. Qua benzinevarianten is er meer keuze, daar zijn zowel de C180 als de C200 in eerste instantie leverbaar. Deze benzinemotoren leveren respectievelijk 156 en 184pk. De C180 sprint in 8,2 seconden naar de driedubbele cijfers en gaat 225 kilometer per uur. In de toekomst zal het motorenpallet worden uitgebreid met de C250 en C250 BlueTEC en de C300 Hybrid en we kunnen nog aanvullingen verwachten.

Het testverbruik van de C180 zou volgens de fabriek precies 1 op 20 moeten bedragen. In de praktijk is 1 op 16 een realistisch verbruik. In combinatie met een brandstoftank van 66 liter is dat nog altijd goed voor een actieradius van circa 1056 kilometer. Op zo’n lange rit kan er ook genoeg bagage worden gepakt, de inhoud bedraagt 480 liter en is daarmee ongeveer gemiddeld qua grootte in vergelijking met concurrenten. De Mercedes-Benz C-klasse is er al vanaf 36.995 euro, maar in dit redelijk aangeklede testmodel kwamen we op 47 mille. Gelet op het uitrustingsniveau is deze prijs behoorlijk realistisch en vergelijkbaar met Duitse concurrentie als de Audi A4 en BMW 3-serie. In vergelijking met die twee modellen biedt de Stuttgarter in elk geval meer comfort en een prachtig design.