Koning van de coupés, Mercedes-Benz is bij uitstek het merk die deze titel mag dragen. Al generaties lang weet het merk van iedere modellijn een coupévariant op de markt te brengen. Ook binnen de huidige modelrange zijn de coupés goed vertegenwoordigd. Wij testen de nieuwe Mercedes E-Klasse Coupé 220d, de instapdiesel. Met 194 pk en 400 Nm aan koppel is de instapper bepaald geen kinderachtige motor. Gekoppeld aan Mercedes’ eigen 9-traps automaat voelt de aandrijflijn erg prettig aan. De prestaties liegen er dan ook niet om, met een topsnelheid van 242 km/u en een 0-100 sprint van 7,4 seconden kun je meer dan prima meedoen in het Nederlandse verkeer. Wel maakt de motor ietwat veel lawaai. Een klein beetje extra isolatie om wat stilte in het interieur te creëren zou best fijn zijn.

Het design van de auto ziet er wat ons betreft fantastisch uit. Nu zijn coupés doorgaans geen afschuwelijk uitziende wagens, maar de E-Klasse Coupé is de belichaming van elegantie. Nagenoeg alles aan het design van deze auto klopt. Hij heeft een mooie aflopende daklijn, brede heupen en zelf aan de achterkant ziet het er goed uit. De proporties van de E-Klasse Coupé benaderen de perfectie. Het is dan ook niet voor niets dat menig voorbijganger even zijn hoofd omdraait als wij passeren. Toch is de sierlijke coupé niet volmaakt. Het kleine zijruitje boven de achterwielen gaat niet mee naar beneden wanneer je de gehele raampartij laat zakken. Iets wat simpelweg niet mogelijk is door de aanwezigheid van de wielkuip, we houden het dan ook op een schoonheidsfoutje.

Aan de binnenkant treffen we dezelfde mate van elegantie aan. Het bijna maagdelijk witte, maar bovenal chique interieur draagt bij aan de uitstraling van deze luxewagen. Het interieur is, op de ventilatieroosters na, volledig identiek aan dat van de E-Klasse Limousine en Estate. De auto beschikt dus ook over de twee grote displays en prachtige houtafwerking in het interieur. Binnenin de E-Klasse Coupé wordt je omgeven door luxe en alles voelt goed aan. Zelfs achterin de vierzits coupé is het leven aangenaam. Met meer dan genoeg beenruimte en ondanks de aflopende daklijn voldoende hoofdruimte zitten ook volwassen achterin prima. De kofferruimte is groter dan wij van te voren verwachten. We noteren 425 liter aan bagageruimte en dat is in dit segment meer dan genoeg.

Wat is het prijskaartje van al deze weelde dan? De Mercedes E-Klasse Coupé is verkrijgbaar vanaf net geen €56.000,-. Dieselen kan vanaf €60.000,- en de uitvoering waar wij in rijden kost ongeveer €75.000,-. Een hoop geld, maar daar krijg je in alle opzichten een prachtige auto voor terug. Qua motoren aanbod levert Mercedes drie benzinevarianten en twee diesels. Zoals gezegd rijden wij met de instapdiesel, de E220d. Wie echter meer power wil kan kiezen voor de E350d, een V6 met 258 pk. Mercedes levert vooralsnog drie benzine varianten; de E200 met 184 pk, de E300 met 245 pk en de E400 V6 met 333 pk. Naar alle waarschijnlijkheid zal Mercedes in 2018 met een AMG versie van de E-Klasse Coupé komen.

Met zijn prachtige verschijning en zijn overdaad aan luxe is de Mercedes E-Klasse Coupé een erg fijne metgezel. Wat moet het heerlijk zijn om in een auto als deze kilometers te maken. Iedere dag weer mensen die even een blik werpen op jouw bezit en iedere dag weer dat maagdelijke interieur dat jou omarmt. Eigenlijk hebben we maar weinig aan te merken op deze welgevormde wagen. Liever hebben we nog wat extra stilte, zo stil dat we de motor nauwelijks horen. Dan kunnen we genieten en wegdromen over waar onze volgende trip naartoe gaat.