Zelden zijn er auto’s in de hogere middenklasse (het E-segment) die in aanmerking komen voor slechts 20 procent bijteling. Mercedes-Benz is het echter gelukt met de E300 BlueTEC Hybrid. Een hybride aandrijflijn gekoppeld aan een verbrandingsmotor met net iets meer de 200pk. Het lijkt de ideale combinatie van een fors fiscaal voordeel in een zakensedan. Want qua imago en zakelijkheid zit het wel goed bij de E-klasse. Anders dan bij zijn Beierse concurrent heeft een E-klasse een bescheiden uiterlijk zonder anoniem te worden.

Van Mercedes-Benz zijn we gewend dat de afwerking van een hoog niveau is. In de E-klasse is dit niet anders. Mooie materialen maken de dienst uit en veel zacht leder bedekt het grootste deel van het dashboard. Met de ergonomie is het goed gesteld. De stuurwielbediening is intuitief en kan blindelings worden gebruikt. Ruimte is er voor vier passagiers voldoende aanwezig. Je merkt dat de E-klasse ook veel door taxibedrijven wordt ingezet, qua praktisch oogpunt is de Duitser een feest. De accupakketten slokken niet zoveel bagageruimte op, waardoor er nog een flinke hoeveelheid meekan op vakantie. Dat ritje naar het vakantieadres gaat bovendien in alle rust en comfort, en dat mag je ook wel verwachten van een Mercedes-Benz E-klasse.

Aan de hand van de typeaanduiding zou je verwachten dat er een dikke zescilinder onder de motorkap ligt, maar bij het starten valt dat gelijk erg tegen. Een viercilindermotor met 204pk en een sprint van rond de zeven seconden naar de honderd lijkt dan wel voldoende, toch voelt het niet helemaal aan als een snelle auto. Het is niet perse de perceptie die je hebt bij een E-klasse, de E63 AMG daargelaten. Deze E300 heeft een fijn rijgedrag. Hoewel de motor nog behoorlijk goed hoorbaar is bij een koude motor en tijdens het accelereren, is het omgevingsgeluid verder niet vervelend aanwezig. Lang duurt de sprint naar honderd niet, het kost precies zevenenhalf seconden en 242 kilometer per uur is het maximum.

Bij een snelheid van 120 km/u draait de motor rustig mee op de achtergrond, en dankzij de goede afwerking merk je hier verder weinig van. De fabriek belooft een utopisch verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer, twee liter extra over dezelfde afstand is echter realistischer. De prijs van de E300 in deze uitvoering is € 58.995,-. Niet onaardig voor een auto van deze statuur, bovendien hoeft er maar twintig procent te worden bijgeteld. Uitgaande van de basisprijs moet er € 11.799 in totaal bij een jaarsalaris worden opgeteld. Daarvan is de helft, dus € 5.899,50,- de bijtelling per jaar. Per maand wordt dat dus € 491,63,- en daarmee een erg laag bedrag voor een auto in deze klasse. Met de E300 BlueTEC Hybrid lijkt Mercedes-Benz daadwerkelijk een prachtige troef in handen te hebben.