Test Mercedes-Benz S300 BlueTEC Hybrid

Test Mercedes-Benz S300 BlueTEC Hybrid

2019-02-16T10:19:45+00:0015 Feb 2019, 11:58|Categories: Mercedes Benz|

Staatssecretaris Wiebes zegt dat hij geen andere optie heeft dan het verhogen van de fiscale bijtelling. Vanaf 2016 moet er voor vrijwel elke niet-elektrisch aangedreven auto minimaal 25 procent worden bijgeteld. Voor volgend jaar gelden die regels echter niet, zij het dat de normen voor de lage bijtelling opnieuw worden aangescherpt. De Mercedes-Benz S300 BlueTEC Hybrid heeft een CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer, waardoor deze zowel dit als volgend jaar nog voor twintig procent bijtelling in aanmerking komt. En dat is goed nieuws voor de directeur van een (middel) groot bedrijf, of de succesvolle ondernemer. Op deze manier komt de S-klasse voor deze zakelijke rijders onder handbereik.

Het is even slikken wanneer je de specificaties van de S300 op papier ziet. De dieselmotor levert 204pk en vormt daarmee de basis van het motorenpallet. Gecombineerd met de elektromotor is het vermogen echter alsnog goed voor 231pk, geen waarden om je voor te schamen. Voor ons was het echter de vraag of dit genoeg is voor de twee ton wegende Duitser. Het antwoord daarop liet tijdens de test niet lang op zich wachten en luidt een volmondig ‘ja’. De motor weet de Stuttgarter in 7,4 seconden op honderd te doen sprinten en klokt uiteindelijk 240 kilometer per uur. De viercilinder dieselbrom is alleen voor omstanders hoorbaar, onder geen enkele omstandigheden hebben we van dit geluid in het interieur iets meegekregen. De S-klasse is enorm goed geïsoleerd, we zijn isolatie van dergelijk niveau nog niet eerder tegengekomen.

De motor kan goed overwegen met de S-klasse. Het enige minpuntje is de overschakeling van batterij op brandstof of vice versa. Deze omschakeling is goed voelbaar, er voert een lichte trilling door het interieur. De luxe in dit interieur is werkelijk waar overweldigend. We reden in de Prestige Plus, het meest luxe uitrustingsniveau. Daarin kom je werkelijk aan niets tekort. Op de optielijst was verder nog het  ‘executive seats’ pakket toegevoegd, waarbij de achter passagiers er extra aangenaam bij zitten. In deze verlengde S is het sowieso raadzaam om de achterste plaats te bezetten. De beenruimte is overweldigend en met een afstandsbediening kunnen de twee beeldschermen achterin worden bediend. Naast het bekijken van een film is er de mogelijkheid om via verschillende devices muziek of films te streamen en kan elk moment het navigatiesysteem worden geraadpleegd. Het Duitse merk heeft werk gemaakt van de privacy op de achterbank, het getinte glas in combinatie met de gordijntjes zorgen ervoor dat je voor de buitenwereld totaal onzichtbaar bent. Op deze manier zagen we dat alleen eerder terug bij de auto’s van ministers of staatssecretarissen.

De Mercedes S-klasse is een auto vol met innovaties. We noemen nog de adaptieve cruise control, die accuraat afstand houdt tot zijn voorgangers. Dit systeem werkt ook in de file, maar we hadden ‘m nog iets geavanceerder ingeschat. Bij het plotseling invoegen van een voorganger moet je gelijk ingrijpen, waardoor een automatisch rijdende auto nog even ver weg lijkt. Wel is het systeem in de meeste gevallen oplettend genoeg om een wat meer relaxed rijstijl te praktiseren. Wat betreft de concurrentie heeft de S300 BlueTEC Hybrid een vrijwel unieke positie. De BMW 7-serie is inmiddels verouderd, het nieuwe model moet nog gelanceerd worden. Aartsrivaal Audi met de A8 heeft geen diesel die voor 20 procent in aanmerking komt. We verwachten de S-klasse dan ook veel tegen te komen op de weg. En toegegeven: de S-klasse eindigt hoog in ons top-3 lijstje aller tijden. Het is in elk geval één van de allerbeste auto’s op dit moment. Met die lof en dit aanbod gaat Mercedes zeker kopers winnen.

Plus punten

  • Absolute topklasse
  • Fantastische ambiance
  • Voor slechts 20 procent bijtelling, ook in 2015

Min punten

  • Overschakelen batterij naar rijden
  • Adaptieve cruise controle niet zeer alert