De Mercedes-Benz SLK valt op door zijn sportieve uiterlijk en het prachtige motorgeluid dat de zescilinder benzinemotor produceert. De fabrikant uit Stuttgart levert met de SLK een heerlijke cruiser, die behoorlijk zuinig kan worden gereden.Tijdens een uitgebreide testrit kwam het gemiddelde verbruik op 9,8 liter per honderd kilometer. Daarbij moet gezegd worden dat er regelmatig stevig is doorgereden. Over een afstand van honderd kilometer over de snelweg hebben we slechts vijf liter verbruikt. En daarmee is het groene imago van de sterkste SLK ineens toch wat logischer dan in eerste instantie gedacht.

De laatste tijd scoort Mercedes hoge punten wat uiterlijk betreft. De zeer fraaie SLS AMG heeft diverse kenmerken die terug zijn te vinden in de SLK. Ook de B-klasse oogste veel lof vanwege het prachtige design, en de aanstormde A-klasse heeft een ware juichstemming ontketend. Het dashboard van de SLK oogt dan ook bijzonder fraai. De ventilatieroosters doen denken aan zijn grote broer, en ook aan andere details is zijn afkomst te merken. De materialen bestaan uitsluitend uit zachte, lederen elementen en de afwerking is bijzonder goed.

Het navigatiesysteem is ingebouwd in het centrale deel van het dashboard en via een centrale knop op de middenconsole kan deze worden bediend. Dat werkt allemaal prima. Aan boord bevindt zich een uitmuntende geluidsinstallatie van Harman & Kardon. De sportstoelen zijn met leder bekleed en dankzij een sportpakket zijn de stoelen en het lederen stuurwiel versierd met rode stiksels. De stoelen zijn verwarmbaar en bovendien hebben we de beschikking over een systeem dat warme lucht in je nek blaast, ideaal voor een zonnige, vroege, maar nog koude lentedag. Helaas zit deze wel wat te laag, waardoor je kraag de lucht vaak tegenhoudt.

De SLK heeft drie belangrijke concurrenten. De BMW Z4 is echter een stuk sportiever en minder comfortabel. De Nissan 370Z is al helemaal een scheurijzer en de Audi TT kan daar tussenin worden geplaatst. Wie op zoek is naar een combinatie van sportiviteit, comfort en een laag verbruik, komt terecht bij de sportieve tweezitter uit Stuttgart. De vering is redelijk stuk te noemen en het sturen gaat best strak. Toch is het niet helemaal sportiviteit ten top, maar een gemiddelde koper zal vooral het dualistische karakter van de SLK waarderen.

De zescilinder benzinemotor levert 306pk en sprint daarmee op papier van nul naar honderd in 5,6 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Het geluid dat wordt geproduceerd bij het accelereren is ronduit fenomenaal. Vooral onder viaducten en bruggen schalt de SLK het uit. Doe je het echter rustig aan, dan verdwijnt het motorgeluid geheel en in combinatie met het fijne weggedrag maakt dat een comfortabele cruiser van deze Duitser. De prijs vanaf 45 mille is ronduit voordelig te noemen, met deze motor kost ‘ie 63 duizend euro. De opties doen de prijs echter flink stijgen, met een zeer compleet uitgeruste SLK ben je al snel 94 duizend euro kwijt. En voor dat bedrag zou je ook in de stallen van Zuffenhausen kunnen gaan shoppen.