Een instapmotor hoeft niet meteen te betekenen dat je veel vermogen tekort komt. Daar waar je tien jaar geleden nog uiterst trage instappers had – met als doel de klant met een lage instapprijs te lokken – komt dit tegenwoordig steeds minder voor. Misschien vormt Peugeot stiekem nog wel een uitzondering op deze regel. Dieselen kan in twee smaken, één ervan is een 75pk sterke instapper en de ander heeft de beschikking over 100pk. Alleen al op papier zouden we zonder twijfel voor laatstgenoemde gaan. De versie met deze motor doet dan ook dienst in de hoofdrolspeler van dit verhaal. Benzine rijden kan in allerlei soorten en maten, maar ook hier lijkt 68pk als instapmodel echt onder bemeten, ondanks het feit dat de Peugeot 208 een kleine auto is. Voor zakelijke rijders is de 100pk diesel het meest interessant vanwege de 21 procent bijtelling.

De opfrissing van de Peugeot 208 houdt in dat er een paar zaken optisch zijn gewijzigd. De koplampen en achterlampen zijn een tikkeltje gewijzigd: precies dat wat een facelift vaak inhoudt. Aan het interieur hoefde weinig te worden veranderd. Dit ziet er gewoon nog goed uit en maakt een solide indruk. Door het veelvuldige gebruik van zwarte elementen kan het er somber uit gaan zien, maar dankzij het gebruik van glimmende materialen oogt het geheel nog best frivool. Een groot navigatiesysteem zorgt ervoor dat je de weg zelden kwijtraakt. De bediening blinkt uit in eenvoud, maar de bedieningsknoppen zijn niet altijd even logisch. De handgeschakelde versnellingsbak glijdt soepel door de versnellingen. In de hoogste versnelling ligt het toerental bij 130 kilometer per uur ongeveer op 2.000, een prima waarde voor een diesel. Door dit lage toerental is het omgevingsgeluid behoorlijk gereduceerd. Al met al maakt de Peugeot 208 een behoorlijk volwassen indruk op het eerste gezicht. Hoe is dat tijdens het rijden?

De meeste kopers van deze Fransman in combinatie met deze motor zullen veel kilometers maken. Daardoor is de zitpositie en het comfort van belang. Met eerstgenoemd element is het wel in orde. De stoelen zitten goed en vervelen niet op lange afstand. De verstelbaarheid is wel beperkt, maar is eenmaal de juiste houding gevonden, dan kan je het lang uithouden. Het onderstel doet ook precies dat wat het moet doen, namelijk de juiste toon aanslaan als het gaat om de combinatie tussen sportiviteit en comfort. De bodemgroep kenmerkt zich vooral door dat laatste. Drempels lijken vereffend te worden en datzelfde geldt voor kuilen of hobbels in de weg. Een goede eigenschap voor een kilometervreter.

Sportief door de bochten rijden zal er niet bij zijn voor de gemiddelde koper. Toch is het wel van belang om te kijken waar de grenzen liggen. In feite zijn de grenzen van de Peugeot 208 behoorlijk rekkelijk, maar kom je er overheen, dan is het wel even schrikken. De veiligheidssystemen grijpen redelijk laat in, maar nog wel op tijd. Daardoor kan je gestrest zijn bij het hoeken in een bocht, omdat je last krijgt van overstuur. Wanneer het systeem ingrijpt is de rust weer snel hersteld. Voor liefhebbers van een fijne, compacte zakelijke auto lijkt de keus wel vrij makkelijk te maken. Veel concurrentie lijkt prijziger of is minder een allemansvriend. Deze Peugeot 208 staat voor circa 20 mille op je stoep, hij is er vanaf 15 duizend euro.