Het is vroeg op de maandagochtend, Nederland ligt onder een deken van mist. Het weekend is voorbij en jij moet, net als zoveel anderen, weer naar je werk . Een straffe kop koffie is nodig om de ‘Monday Blues’ te onderdrukken. Het is tijd om te gaan, je start de auto. En daar, precies op dat moment, verschijnt een glimlach op je gezicht. Het heerlijke gebrom van de auto, alleen al bij het starten, is betoverend. Dat het maandagochtend is, ben je allang weer vergeten. Rijden in de Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport is een feest. Uitgedost in ‘Coupe Franche’ en rollend op 18 inch lichtmetaal is dit wel een heel bijzonder exemplaar. Het uiterlijk laat op deze manier in ieder geval niets aan verbeelding over, dit is absoluut een hele hete hatchback.

Naast de reguliere 208 GTi levert Peugeot dus ook een variant die is aangepakt door Peugeot Sport. De mannen van de afdeling autosport hebben deze klus serieus aangepakt met een verbeterd veersysteem, vergrote spoorbreedte, een door Brembo verzorgd remsysteem en heuse Michelin Pilot Super Sports. Allerlei zaken die het rijgedrag van de Peugeot verbeteren. Maar ook fijnere kuipstoelen, 18 inch lichtmetaal en een ander uitlaatsierstuk behoren tot het pakket van Peugeot Sport. De absolute kers op de taart is het door Peugeot Sport geleverde sperdifferentieel, dat voor maximale grip zorgt in veel situaties

Met 208 pk en 300 Nm koppel sprint deze GTi van 0-100 in slechts 6,5 seconden en heeft hij een topsnelheid van 230 km/u. Dat zijn meer dan uitstekende cijfers als je het vergelijkt met anderen in dit segment. De 1.6 liter turbomotor is onderin het toerenbereik wat mak maar vanaf zo’n 2000 toeren komt zijn ware aard naar boven. Vanaf 3000 toeren is het maximale vermogen beschikbaar en dan is de 208 GTi echt razendsnel. Het vermogen dat vrij komt, de snelheid die daarmee gepaard gaat en de ontzettend strak schakelende versnellingsbak zorgen ervoor dat het echte rallygevoel naar bovenkomt.

Rijden in de Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport is een genot, tenminste voor diegenen die echt van autorijden houden. De korte veerweg en het directe stuurgedrag maken het een uiterst fijne machine. Maar tijdens ‘normaal’ gebruik worden deze zaken juist een beetje oncomfortabel. Die korte veerweg en het directe stuurgedrag zorgen er dan voor dat je constant aan het corrigeren bent. Het maakt de auto een beetje zenuwachtig. Helaas kun je als berijder niet kiezen voor een comfort- of ecostand. Het onderstel is niet adaptief en blijft altijd keihard en het sturen blijft altijd gevoelig en direct of je nu er nu van houdt of niet.

Wat kost dit bommetje op wielen dan? De Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport is verkrijgbaar vanaf €33.900,-. Dat is €4000,- meer dan de normale Peugeot 208 GTi. Wat ons betreft is dit rallymonster dat meerbedrag meer dan waard. Hij biedt misschien niet de beleving van de legendarische 205 GTi van weleer, maar de 208 GTi by Peugeot Sport is een waardige opvolger. Het is vooral een heerlijk scheurmonster voor mensen die echt van autorijden houden. Voor diegenen is het namelijk iedere keer weer feest als ze in de auto stappen, zelfs op maandagochtend.