Test Peugeot 308 CC

Test Peugeot 308 CC

2019-02-13T11:27:11+00:0013 Feb 2019, 11:00|Categories: Peugeot|

Combineer de naam Peugeot met het woord cabriolet, en een gouden combinatie lijkt geboren! De populariteit die de baanbrekende Peugeot 206 CC ruim elf jaar geleden bij zijn introductie genoot, was verbluffend. Deze stoere en elegante cabriolet veroverde mening hart – én op zwoele dagen de schaarse boulevards die Nederland rijk is. Het inklapbare stalen dak was een succesformule en kreeg dan ook veel navolging. Bijvoorbeeld met de Opel Tigra Twintop en Ford StreetKa. Peugeot zelf volgde met de 207 CC en de 307 CC. Dit laatste model is inmiddels vervangen door de 308 CC en is recent geheel opnieuw gestyled. Dit resulteert in een fantastisch ogende coupe-cabriolet die menig vrouwen-maar óók mannenhart sneller doet kloppen.

Het is geen gemakkelijke taak om een cabriolet een elegante en strakke uitstraling te geven. Immers, een stalen klapdak is een groot gevaarte en moet geheel in de achterklep kunnen verdwijnen. Maar eerlijk is eerlijk, Peugeot is hierin zeker geslaagd. De kenmerkende, wat stompe neus van de auto loopt met een prachtige sportieve lijn door naar achteren, wat alles tot een geheel doet samenvloeien. De chromen rand onder de ramen benadrukt deze lijn en geeft een chique uitstraling. En mooi nieuw, futuristisch ogend detail is de LED-verlichting aan de voorzijde van de auto. Leuke andere opties die eventueel tegen meerprijs te verkrijgen zijn, zijn onder andere Bi-xenon hoofdverlichting, koplampsproeiers en lichtbundelsturing.
Ook het interieur doet chique aan. Het dashboard ziet er, zoals we gewend zijn van Peugeot, gelikt uit. Er is duidelijk goed nagedacht over alle details. De klokjes zijn strak vormgegeven, de met aluminium afgewerkte pedalen vallen lekker op en zelfs de ventilatieroostertjes zijn een lust om naar te kijken. Gelukkig zijn er voldoende vakjes aanwezig om bijvoorbeeld je zonnebril in op te bergen. Leuk detail zijn de zogenaamde ‘airwaves’, de roostertjes in de stoelen op nekhoogte waar warme lucht uitkomt. Uiteraard is de coupe-cabriolet nog meer te verfraaien door middel van allerlei optionele details, zoals een met chroom afgewerkt middenconsole of een aluminium sportpookknop.
De CC beschikt over een prachtig ingebouwd navigatiesysteem met een scherm dat mooi in het dashboard kan wegklappen. Het systeem is overzichtelijk en eenvoudig in gebruik. Wel is het onhandig dat om de knop te bedienen helemaal naar voren moet worden gereikt. Dit komt de veiligheid van het instellen van de navigatie tijdens het rijden niet ten goede. Een knop bij de armsteun naast je, zoals veel auto’s dat tegenwoordig hebben, is praktischer.
Peugeot heeft in de 308 CC zeer sportieve leren stoelen met fijne, diepe zit geplaatst. Ook tijdens langere ritten gaan deze niet vervelen en geven ze genoeg steun. Zelfs voor de passagiers op de achterbank blijft de rit comfortabel. Wanneer de voorstoelen iets naar voren worden geschoven, is er redelijke ruimte voor twee volwassenen. Voor lange mensen kan dit voorin echter wel wat problemen geven wat betreft de hoofdruimte. Wanneer de voorstoelen helemaal naar achteren staan, is er wel voldoende ruimte. De inhoud van de kofferbak blijft natuurlijk altijd een probleem wanneer het dak van een cabriolet is ingeklapt. Zo ook hier. Verwacht niet dat je een paar grote koffers kwijt kunt, maar de gewone dagelijkse bagage moet geen probleem vormen.
Bij een cabriolet is een van de belangrijkste dingen toch wel het comfort van het rijden met open dak. Deze Fransman heeft dat prima voor elkaar. De voorruit loopt vrij lang door, lang genoeg om  de  wind voor het grootste deel buiten te houden. Het rijden met open dak blijft daarom comfortabel en het geluidsoverlast valt erg mee. Met name tijdens een rit met twee personen, dan kan er namelijk ook nog een erg functioneel windscherm  (optioneel) achter opgeklapt worden. Ondanks de flinke voorruit blijft het kenmerkende ‘buiten gevoel’ zeker aanwezig in de auto. Wanneer de kap dicht is, is het laatste beetje geluid van de wind verdwenen en merk je pas hoe stil de motor eigenlijk loopt. Prettig! Een nadeel is dat de kap niet helemaal voor 100% lijkt af te sluiten, wat te merken is aan de met vlagen terugkerende lichte druk op de oren.
De Peugeot is zwaar en ligt lekker stabiel en strak op de weg. Een kruising tussen comfort en sportiviteit is misschien nog wel de beste omschrijving van deze cabriolet. Want hoewel in de auto oneffenheden in de weg bijvoorbeeld vrij goed te voelen zijn, en daarmee ook het sportieve rijgevoel toeneemt, is het stuurgedrag met lage snelheid nog vrij indirect en comfortabel te noemen. Dit zorgt ervoor dat er voor elke bestuurder met elk zijn verschillende wensen wel wat te vinden is in de Peugeot.
Ook op motorisch gebied doet de Peugeot lekker mee. Met de 1.6 THP uitvoering en de 156 pk die daarbij hoort, bedraagt de acceleratietijd van een acceptabele 9,6 seconden. De turbomotor zorgt ervoor dat de auto voorbij de drieduizend toeren lekker kan gaan trekken, mits niet te zwaar geladen. Zelfs in de vijfde versnelling luistert de sportieveling nog goed naar een ingedrukt gaspedaal. Het duurt een fractie van een seconde voordat de auto reageert, maar daarna wil hij wel. Met een topsnelheid van 215 km/u is de coupe ook geschikt voor het betere werk. De handgeschakelde zesbak voelt prettig aan en schakelen gaat vast en redelijk snel.
Het gemiddelde brandstofverbruik zou 7,2 liter per 100 kilometer moeten zijn. Ons testverbruik was 7,7 liter per 100 kilometer. Een nette prestatie, zeker omdat het rijden met open dak flink wat meer weerstand met zich mee brengt. Met dicht dak daalt het verbruik iets en is een verbruik van 5,5 à 6 liter per 100 kilometer gemiddeld. Met de 167 gr/km die de Peugeot aan CO2 uitstoot, heeft de auto een C label opgeplakt gekregen.
Al dit genot draagt ook uiteraard ook een behoorlijk prijskaartje met zich mee. Vanaf 32 mille staat de 308 CC bij je op de stoep. De meest luxe uitvoering draagt de naam 308 CC Féline, is zeer compleet uitgerust en verkrijgbaar vanaf €41.600. Hiermee geniet de Franse coupe-cabriolet weinig concurrentie. Cabriolets van deze klasse, met stalen dak, ruimte voor vier personen én in deze prijsklasse zijn zeldzaam. De modellen van de BMW 1 serie, Audi A3 en de Volkswagen Eos komen het meest dichtbij en krijgen misschien de voorkeur van mensen die meer feeling hebben met Duitse auto’s. Echter, deze zijn dan ook nog weer wat duurder. De andere kant is dat je er wellicht ‘ meer auto’  voor terugkrijgt. Al met al heeft  Peugeot met de 308CC een aantrekkelijke, sportieve én elegante cabriolet in handen. Deze auto zal je niet gaan teleurstellen. Zowel de sportieve als comfortabele rijder komt voldoende aan z’n trekken. En vooral vrouwen zullen vallen voor het stijlvolle interieur. Voor het maken én genieten van een heerlijke, zonnige autorit omringd door luxe, is de 308 CC zeker een aanrader!

Specificaties

Motorinhoud
1598cc
Aantal cilinders
4
Vermogen (PK)
215pk
Acceleratie 0-100(sec)
9.6s
Topsnelheid (Km/u)
215
Prijs testauto