De meeste kopers maken voorafgaand aan hun beslissing de keuze tussen minimaal twee factoren. Voor een groot deel van de consumenten op de automarkt is het belangrijk dat de funfactor op de één of andere wijze naar voren komt. Dat kan tot uiting komen in een mooi design, een fraai interieur of een krachtige motor. De andere keuze is er één met het verstand. Het moet wel een verstandige keuze zijn, dus het verbruik mag niet te hoog liggen en de maandelijkse lasten moeten beperkt zijn. Een compromis van die twee is de Peugeot 308 GT in dieselvariant. Een gunstig verbruik in combinatie met sportieve prestaties en een krachtig uiterlijk. Tenminste, dat wordt gezegd door de fabrikant zelf. Kunnen ze deze belofte waarmaken?

Met een vermogen van 180pk en 400Nm koppel mogen geen wonderen verwacht worden, maar traag is het allerminst. Al binnen 8,4 seconden wordt de honderd bereikt en het voertuig dendert voort tot 220 kilometer per uur. Prima resultaten, maar niet voldoende voor een GTi-embleem. Logisch dus, dat het Franse merk heeft gekozen voor de meer bescheiden typeaanduiding GT. Ontzettend veel leaserijders hebben ook een diesel, maar dan van een andere proportie. Er zijn 5 benzinevarianten en 2 diesels leverbaar in de Peugeot 308. Het benzinefeest begint bij 19.900 euro en daarvoor krijg je een zeer bescheiden vermogen van 82pk. Nog een stapje hoger staat de 110pk sterke 1.2 benzinemotor en 130pk is de middenmotor. GTi-varianten zijn er in de vorm van een 250pk sterke versie en de topversie levert 270pk.

Zoals we van het Franse merk gewend zijn is het interieur fraai. Tegelijkertijd is het design behoorlijk minimalistisch, er zijn maar een paar knoppen overgebleven. Af en toe is dat wel even wennen, vooral als je de temperatuur wilt instellen. Ook mis je een centrale knop op de middenconsole waarmee je alles snel en eenvoudig kunt bedienen. De stoelpositie is goed en gaat niet vervelen op de langere afstanden. Voor dat laatste is deze auto behoorlijk geschikt. Het comfort is van een hoog niveau en het onderstel is vergevingsgezind. Daarbij is het stuurgevoel zeker aanwezig en dankzij het kleine stuurtje krijg je zowaar een vleugje dynamiek mee. De motor is soepel en pakt goed op bij lage toeren. De meest krachtige dieselvariant is standaard uitgerust met een automaat met zes versnellingen. Deze automaat schakelt goed, maar net iets te traag naar onze zin. Tegenwoordig zijn de meeste automaten toch net wat sneller.

Veel mensen zullen standaard kiezen voor de auto met de minste bijtelling. Wanneer je echter wat verder kijkt dan je neus lang is, zal je opvallen dat de Peugeot 308 GT diesel ook een behoorlijk pretmachine is. Niet persé in de portemonnee, maar des te meer in het rijgedrag. Bovendien is hij een stuk voordeliger dan de Golf GTD. De 308 GT is er vanaf 35 duizend euro, terwijl eerstgenoemde pas voor 38 mille de deur uitgaat. Bovendien heb je daarvoor minder luxe dan in deze Peugeot. Tel uit je winst. Een gang naar de lokale dealer zal dus snel zijn gemaakt.