Met een roemrucht verleden binnen de autosport kan de sportafdeling van Peugeot gerust onder de professionals worden geschaard. Met de RCZ R als uitzondering is het knap hoe Peugeot Sport normale personenauto’s kan omdopen tot ware racemachines. Dat de 308 ook aan de beurt zou komen voor een make-over was enkel een kwestie van tijd. Maar nu is het zover; de 308 – die we in veelvoud tegenkomen op de Nederlandse wegen – heeft een transformatie ondergaan. Een behoorlijk sportieve transformatie welteverstaan.

Aan alle kanten schreeuwt de 308 GTi om aandacht; flinke uitlaatpijpen, rode remklauwen, extra luchtinlaten en de leeuw op de grille. Werkelijk een auto waar je verliefd op kunt worden en waarnaar je omkijkt als je na het parkeren wegloopt. Een auto met karakter en passie. Een onderdeel dat we missen bij de grote concurrent; de Golf GTI maar waar de Fransen in dit geval in excelleren.

Eenmaal ingestapt worden we alleen maar vrolijker; het sportieve stuur, de opvallende schakelpook, de grote knop met opdruk ‘SPORT’ en natuurlijk de sportstoelen nodigen ons uit om een flink stuk te racen. De stoel is in vrijwel iedere gewenste stand verstelbaar en zelfs voor lange personen is het geen enkel probleem om een goede houding te vinden. Echter zijn daardoor de klokken niet voor iedereen even goed zichtbaar. Peugeot is van mening dat het zicht op de weg beter is wanneer niet door het stuur heen gekeken hoeft te worden maar wanneer, in plaats daarvan, de klokken boven het stuur zichtbaar zijn. Persoonlijk hebben we het stuur – vooral bij sportieve modellen – vrij hoog staan; hiermee valt in het geval van de i-Cockpit van Peugeot het zicht op de klokken echter deels weg. Niet ideaal.

Eenmaal de startbutton ingedrukt, horen we het lekkere roffeltje van de uitlaat. We rijden in de versie met 270 trappelende paarden onder de kap en 330 Nm koppel. Naast deze versie biedt Peugeot ook nog een versie met 250 pk. Een sprintje van 0-100 km/u gaat met de 270 pk versie in een strakke tijd van 6,0 seconden. Ondanks het feit dat we een 1,6-liter viercilinder turbomotor in het vooronder aantreffen, is het een auto die ontzettend snel van zijn plek komt. Daar komt nog eens bovenop dat dit model is begrensd op een snelheid van 250 km/u. Zodra we op het gas gaan staan, voelen we een heel kort turbo gat om daarna diep in de stoel geduwd te worden, wat het nodige plezier met zich meebrengt.

Peugeot Sport heeft er werkelijk alles aan gedaan om de auto zo sportief mogelijk te maken. Zo beschikt dit model over het ‘Driver Sport Pack’. Dit houdt in dat met een eenvoudige druk op de toets ‘SPORT’ de sportieve sfeer in de auto verhoogd wordt. De kleur van de meters  veranderd van rood naar wit en er wordt extra informatie weergegeven op het centrale display (vermogen, koppel en turbodruk). Via het audiosysteem wordt bovendien het motorgeluid versterkt en de gasrespons wordt opgevoerd. We moeten toegeven dat het werkelijk bijdraagt aan de sportieve beleving en dat we zulke opties wel kunnen waarderen.

De besturing is even wennen. Niet alleen om het kleine stuurtje wat je in handen hebt, maar ook omdat het soms even aanvoelen is waar de auto naartoe wil. Door het sperdifferentieel is het contact met de weg erg goed. Daarbij gaat het schakelen met de handgeschakelde versnellingsbak bijzonder comfortabel en klik je eenvoudig en snel met korte overbrengingen in de verschillende versnellingen.

De prijs voor dit scheurijzer liegt er niet om. Voor de versie met 250 pk mag bij de dealer het bedrag van €37.400 worden neergeteld. Voor 4 mille extra krijg je de 270 pk versie inclusief een aantal extra’s zoals 19-inchvelgen, Alcantara kuipstoelen, andere remmen en een limited-slip-differentieel.

Peugeot Sport heeft kosten noch moeite gespaard om ieder stukje techniek in deze auto eindeloos te verfijnen en te versterken. Goedkoop is daarom niet het sleutelwoord voor deze auto. Het zijn vooral de rijprestaties en het indrukwekkende uiterlijk die je over de streep dienen te trekken om tot aankoop over te gaan.  Echter, indien eenmaal het bedrag bijeengeschraapt dan biedt Peugeot Sport je een auto waarvan je niet snel spijt zult krijgen.