Ze gaan als warme broodjes over de toonbank. De Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi scoort al vanaf het eerste begin ontzettend goed. Toegegeven: dat komt voornamelijk door de fiscale voordelen die een zakelijke rijder krijgt. Alleen al daarom liep het storm bij de lokale Peugeot dealers. Maar is dat terecht? Is de Peugeot 308 SW daadwerkelijk zo’n goede auto, of is het alleen de veertien procent bijtelling die kopers over de streep trekt? Wij zochten het uit tijdens een uitgebreide testrit naar de Franse hoofdstad Parijs.

De Fransman ziet er uit als een capabele wagen, maar is tegelijkertijd wat gewoontjes. Het is natuurlijk een kwestie van smaak – en daar gaat de journalistiek niet over – maar wat ons betreft hebben we mooiere stationwagens gezien. Toch hoef je je allerminst te schamen om het design. In het oordeel van de jury die de conventionele Peugeot 308 tot auto van het jaar heeft uitgeroepen, is ook zijn ontwerp geprezen. Zoals dat gaat met stationvarianten is de voorzijde duidelijk in lijn met de hatchback. Ook het interieur komt overeen, vooral het minimalistische design is prachtig. Ergonomisch steekt het goed in elkaar, je weet snel de knoppen te vinden. De stoelen zitten heerlijk, ook op lange afstanden. Achterin is er weinig reden tot klagen, de hoofd- en beenruimte voldoet voor volwassenen tot een lengte van circa 1,85 meter. De bagageruimte meet 610 liter, waarmee hij behoort tot één van de grootste in zijn klasse. Met de achterbank plat is dat zelfs 1660 liter.

Er zijn eigenlijk maar twee nadelen wat het interieur betreft. Door het minimalistische design zijn er geen directe knoppen voor de ventilatieregeling. Daardoor met je telkens via het touchscreen de temperatuur aanpassen. Daarnaast heeft de Peugeot een systeem waarbij je je telefoon via apps kunt koppelen aan het infotainment systeem, waaronder een navigatieapp. Je moet eerst 90 euro betalen om deze te downloaden. Dat voelt toch anders dan wanneer je op de optielijst voor dit bedrag deze optie zou kunnen aanvinken. Zelf verwachten we dat veel rijders op deze manier toch weer een ‘ouderwetse’ TomTom gaan gebruiken. De tijd zal het leren, maar wat ons betreft was het gebruiken van een ander systeem toch verstandiger geweest.

De 1.6 dieselmotor levert 120pk en dat is voor Nederlandse begrippen helemaal prima. De auto mag een caravan van 1300 kilo trekken, dus een reisje naar Zuid-Frankrijk is probleemloos te maken. De Peugeot is natuurlijk aantrekkelijk door zijn lage verbruik op papier. In de praktijk is het altijd even afwachten of deze waarden worden waargemaakt, maar in dit geval weet ‘ie dat heel goed te realiseren. Er wordt door de fabriek een verbruik van 3,2 liter per honderd kilometer beloofd, ga in de praktijk uit van 4 liter over diezelfde afstand. Zelfs met een snelheid van 135 kilometer per uur blijf je dicht in de buurt van de 1 op 20. De motor voelt potent aan en de handgeschakelde zesbak laat zich soepel bedienen. De auto is een echte kilometervreter, hebben we tijdens onze test gemerkt. Het omgevingsgeluid blijft op de achtergrond, de vering en demping zijn afgesteld op comfort en het verbruik blijft laag. Wat dat betreft maakt deze Peugeot zijn beloftes op papier waar.

De Peugeot 308 SW is leverbaar in 27 verschillende uitvoeringen en een aantal motorvarianten, maar de geteste variant is veruit de meest populaire, dankzij de fiscale regels van Eric Wiebes. Voor nog geen dertig mille heb je een erg complete auto (op de navigatie na). De motor voelt vlot aan en de 120 paarden weten er een topsnelheid van 194 kilometer per uur uit te persen. In circa tien seconden zit je op de honderd. Dat je die snelheid rijdt heb je maar nauwelijks door, vanwege de goede isolatie. Concluderend kan gesteld worden dat de Peugeot 308 SW een bijzonder fijne zakenauto is, die het in Nederland nog wel even goed zal doen. De kwaliteiten zullen ‘m in elk geval niet in de weg zitten, want het is een goede auto.

Benieuwd naar de mogelijkheden van private lease van de Peugeot 308? Check de link.