Lange tijd domineerden de middenklassers de top-10 verkooplijsten van auto’s in Nederland. Die tijd is echter al lang geleden, want over het afgelopen jaar is er geen enkele D-segmenter te vinden in die lijst. De Volvo V60 is de eerste grote auto in de lijst, maar de 18e positie heeft deze vooral te danken aan de plug-in hybride die dankzij een lage bijtelling natuurlijk ontzettend populair is. De Peugeot 508SW GT 2.0 BlueHDI 180 ontbeert die fiscale voordelen, maar heeft wel de beschikking over een dikke tweeliter diesel met 180pk. Bovendien is het model vernieuwd, met een fris nieuw front. Deze vertoont wel wat gelijkenissen met de reeds genoemde V60. Kan de vernieuwde Franse ruimtestation ons overtuigen?
Op vakantie gaan met vier volwassen of twee volwassenen en drie kinderen is geen probleem, de hoofd- en beenruimte is zowel voor- als achterin van een aangenaam niveau. De bagageruimte meet bovendien 560 liter, waardoor er heel wat kan worden verstouwd. Voorin profiteer je van verwarmde zetels die heerlijk zitten. Het zitgedeelte is uitschuifbaar waardoor ook langere mensen goed zitten. De bestuurder kan zich verwennen met stoelmassage. Er is vier zone airco aanwezig, achterin kunnen twee passagiers hun eigen temperatuur bepalen. De uitrusting is dus van een hoog niveau, beide voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar. Eigenlijk ontbreekt het je aan niets, of het moeten de veiligheidssystemen zijn. Adaptieve cruise control is niet aanwezig, hetzelfde geldt voor lane keep assist. Wel wordt er een lampje zichtbaar in de spiegel wanneer er iemand in de dode hoek zich bevindt.
Het navigatiesysteem werkt accuraat en vrij snel. Wel zou de bediening wat ons betreft beter vanaf een grote centrale knop moeten geschieden, want nu zijn het vooral kleine knopjes waarmee de bediening geschiedt. Het grote stuurwiel heeft maar liefst 14 knopjes, maar deze zijn wel overzichtelijk gegroepeerd. Een headup display zorgt ervoor dat je de ogen te allen tijde op de weg houdt. De dieselmotor heeft zoals gezegd beschikking over 180 paarden, die gekoppeld zijn aan een automatische transmissie. Deze automaat schakelt vlot en soepel door de versnellingen. Anders dan de gerobotiseerde handbak is deze een stuk beter. Het vermogen is riant en zorgt ervoor dat de stationwagen in 8,6 seconden naar de honderd knalt. Het feest houdt pas op bij 226 kilometer per uur. Het gemiddelde verbruik is volgens de fabriek 4,6 liter per honderd kilometer, met een uiterst beheerste rechtervoet is dat te behalen. Ga in de praktijk echter uit van 6 liter.
De Peugeot 508 SW GT is een fijn sturende en extreem comfortabele auto. Alle oneffenheden in het wegdek worden teniet gedaan, zelfs grote drempels worden heerlijk weggewerkt. Het stuurgedrag is een combinatie van directheid en souplesse. In principe reageert deze behoorlijk neutraal. Dankzij de grote brandstoftank van 72 liter hoef je pas na circa 1200 kilometer te tanken. Het is dus mogelijk om vanuit Utrecht naar Rusland te rijden, om precies te zijn het Oblast Kaliningrad. De Fransman onderscheid zich ten opzichte van andere middenklassers door zijn ruimteaanbod en zeer hoge mate van comfort. De prijs ligt op 49 mille, dus daarmee kom je wel in het vaarwater van luxe middenklassers zoals de 3-serie station en de C-klasse estate. Toch is de ruimte en het comfort een stuk minder bij deze modellen, waardoor veel consumenten zeker de 508 SW zullen overwegen.