Ruimte is een belangrijk aankoop argument. Naast natuurlijk kosten en design. Vooral op dat laatste aspect scoort de 508 SW wat ons betreft erg goed. Vooral de SW komt in onze optiek goed tot zijn recht. De scherp getekende vouwen aan de voorzijde geven het geheel een stoer uiterlijk. Dat karakter wordt aan de achterzijde doorgezet, die kant de auto is zelfs wat onbeleefd te noemen. Vooral de zwart getinte achterlampen geven een duister randje aan de Fransman. Desondanks vinden we het geheel erg geslaagd. Reden dan ook om een toepasselijke motor te kiezen bij zo’n flamboyante verschijning, wij kozen voor de meest krachtige benzinemotor die er op dit moment leverbaar is in de Peugeot 508 SW, en dat is de 225pk sterke benzinemotor.

Op papier zijn de prestaties van deze viercilinder alvast erg goed te noemen. De acceleratie van nul tot honderd kost je 7,3 seconden van je tijd en de topsnelheid ligt op een sportieve 250 kilometer per uur. In het nieuwe beleid van de Nederlandse regering is dat overdag op de autosnelweg dus 150 kilometer per uur te hard, een waarde waar je liever niet mee gelazerd wordt. De 4-in-lijn motor is relatief zuinig want hij stoot 139 gram co2 per kilometer uit. Ook in de praktijk merken we dit, want met een litertje benzine per 14 kilometer is het verbruik alleszins acceptabel te noemen. Ga je voor een sportieve rijstijl, dan is 1 op 10 realistisch.

De Peugeot 508 SW is erg comfortabel. Oneffenheden in de weg worden moeiteloos vereffend en je merkt dat de auto heerlijk rijdt op hogere snelheden. Ook de stilte aan boord valt op. Daarmee weet Peugeot zich te meten aan premium concurrenten in dit segment. Klein puntje van kritiek hebben we op het nerveus lane keep assist, dat soms wel wat te rigoureus ingrijpt. Ook het stuurgedrag is op snelheid wat gevoelloos en geeft weinig feedback. Daar tegenover staat een aangename vering en demping, waardoor je nooit last hebt van stuiteren. De test Peugeot die wij rijden is uitgerust met vrijwel alle denkbare luxe. Het is een traditie voor importeurs om auto’s volledig af te laden, zodat de journalist een volledig beeld krijgt van de technologische mogelijkheden van een nieuw model. De leren, verstelbare, verwarmbare en met massage uitgeruste voorstoelen zitten heerlijk. Bovendien zijn ze ook nog in lengte te verstellen. Erg aangenaam. Daarmee houden we het tijdens lange ritten prima uit.

De achttrapsautomaat doet zijn werk met veel precisie. Het is een automaat die we in de gehele PSA-group meer zullen gaan terugvinden, ondermeer ook in de nieuwe Corsa. Alleen het overschakelen kost soms iets meer tijd, vooral bij snelle inhaalacties. Het vocale systeem is overigens uitmuntend, je waant je in het concertgebouw. De klank van de speakers is helder en zuiver. Al dit moois heeft natuurlijk ook een prijs. En dat is wel even schrikken. We gaan in de Fransman richting de 60 mille. Dat is een prijs die we voorheen alleen bij Duitse concurrenten in het D-segment zagen. We hebben het hier dan ook over de prijs van de meest krachtige benzinemotor met automaat en alle denkbare opties. Ga je met iets minder opties akkoord, en een motorisering die een tree lager staat, dan is de prijs al een stuk bescheidener. Deze 225pk motor is fantastisch, maar een stapje minder vermogen is in het hedendaagse Nederland ook zeker acceptabel. Bovendien heb je daarmee een lager verbruik. Tel uit je winst!