De Franse productieauto met het meeste vermogen ooit. Zo wordt de Peugeot RCZ R omschreven. In vergelijking met het voormalige topmodel – de 1.6 THP met 200pk – levert deze motor in de RCZ R maar liefst 70 paarden extra. Het koppel steeg van 275 naar 330Nm. Belangrijker nog: de sprint van nul naar honderd is in plaats van 7,6 seconden bij de 200pk versie nu teruggebracht naar een luttele 5,9 seconden. De topsnelheid steeg tenslotte van 235 naar een begrensde 250 kilometer per uur. De meerprijs van al dat lekkers bedraagt om en nabij de 10 mille. Wij zoeken uit of deze prijs het ook echt waard is.

Vrijwel niemand kan ontkennen dat de Peugeot RCZ ontzettend fraai gestileerde koets heeft. Dankzij de scherpe en sportieve lijnen valt hij nog steeds op in het straatbeeld. Vanaf de introductie in 2010 heeft het model in oorspronkelijke vorm drie jaar dienst gedaan, om vorig jaar een facelift te ondergaan. Deze facelift was zo ingrijpend dat we het bijna een nieuw model willen noemen. De veranderingen komen vooral tot uiting in het neusje, deze is compleet aangepast. De koplampen zijn strakker getrokken en weer helemaal bij de tijd. Aan de achterzijde zijn de Fransen veel subtieler te werk gegaan. In feite is dit nieuwe model beter in balans, omdat de sportieve achterzijde nu in het front weerklinkt. De nieuwe voorzijde oogt vrij agressief, zonder asociaal te worden. Het is meer een elegante arrogantie dat dit model laat zien.

Over het interieur zijn we over het algemeen tevreden. Het is duidelijk te zien en te merken dat je in de meest krachtige variant rondrijdt. Het leren stuurwiel versierd met rode stickels en hetzelfde is op het dashboard terug te vinden. Bovendien is hetzelfde stuurwiel aan de onderkant afgeplat. Sommige elementen van het dashboard hadden we echter in de facelift liever onder handen zien genomen. Dat geldt voor de bedieningsknoppen van de navigatie. Het knopje voor de navigatie door het menu is veel te klein, en levert onnodige ergernis op. Hetzelfde geldt voor het gedeelte van de ventilatieregeling. Dit werkt wel naar behoren, maar oogt toch best oud. Niet verwonderlijk, aangezien het dashboard er vier jaar geleden vrijwel identiek uitzag.

Inmiddels zijn er vier keuzes qua motorisering, een diesel en drie benzine’s. We noemden reeds de 200pk sterke THP en het topmodel waar wij in reden, de 1.6 THP met 270pk. Onder het eerstgenoemd model is nog een 155pk sterke motor te verkrijgen, deze doet 8,3 seconden over een sprintje naar honderd en heeft een top van 215 kilometer per uur. Nog altijd geen broddelwerk dus. Dieselen kan ook, met de 160pk sterke HDi. Helaas is deze net wat trager, want in 8,7 seconden is de honderd bereikt. De topsnelheid ligt wel wat hoger dan de – qua vermogen – vergelijkbare benzinevariant met een hoogst illegale 220 kilometer per uur. Rijden in de Peugeot RCZ R is en blijft een feest. De motor pakt goed op bij lage toeren, maar laat het achterste van z’n tong pas zien als je het gaspedaal flink blijft vloeren. Helaas is de Fransman boven de 200 kilometer per uur wat instabiel en wordt het stuurgedrag indirect, waardoor je op de autobahn wel moet inhouden.

Het karakter is sportief, maar blijft beschaafd. Dat zien we ook terug in het onderstel, deze is hard, maar niet zo plankhard dat een ritje naar de supermarkt een kwelling wordt. Het gemiddelde verbruik ligt op pakweg 9 liter per honderd kilometer. De prijs van de  Peugeot RCZ R bedraagt 48 duizend euro. Dat is een flinke smak geld, zeker als je voor tien mille minder een Renault Megane RS met 265pk kunt kopen. Daarbij heb je echter niet de prachtige looks van dit model. Kijk je naar een Audi TT, dan kom je voor dit geld uit bij een relatief kaal uitgeruste 211pk variant. Bij het stoplicht zal je het dan waarschijnlijk niet winnen, de sprint naar honderd duurt 0,2 seconden langer.