De bekendste nieuwe auto in A-segment is dit jaar de Volkswagen Up. Deze kleinste van Volkswagen heeft volop de aandacht gekregen. Ook autoverhaal heeft de Up getest,  een heerlijke, catchy en verrassend complete wagen die zijn geld waard is.’ Maar de Up is niet alleen gekomen. De Up komt namelijk uit een nest van drie. Deze drieling heet naast Volkswagen Up ook Skoda Citigo en Seat Mii. Medio deze zomer is de Skoda Citigo als tweede van de drieling op de markt gekomen. Autoverhaal heeft voor u na de Up ook de Citigo getest. In december kunt u op Autoverhaal.nl ook het testverslag van de Seat Mii lezen.
Net als de Up is de Citigo een moderne en zeer complete auto. U denkt misschien, wat is het onderscheid met de Up? Technisch zijn er geen verschillen. De verschillen komen vooral openbaar in uitrusting en prijs. Het grootste verschil tussen de Citigo en de Up is te typeren met de woorden ‘bescheidenheid’ versus ‘eigenwijsheid’. De Citigo is ten opzichte van de Up eenvoudiger, bescheidener velgen, traditionelere koplampen en een minder frivool dashboard. Ook is de Citigo al snel € 800,- goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste Up. Voor de klant dus de keuze tussen ‘bescheidenheid’ en ‘eigenwijsheid’.
Wij reden voor u de Skoda Citigo 1.0 60 pk  5-deurs variant. Al tijdens de eerste kilometers raken we onder de indruk van de perfect wegligging. De Citigo heeft ten opzichte van de meeste auto’s in het A-segment een stabiele en uitgebalanceerde wegligging. Ook is de auto stevig geveerd. Hoe klein de Skoda ook is, als bestuurder beleef je het rijden in de grotere auto. In bochten geeft het onderstel geen krimp. De auto blijft keurig stabiel op de weg liggen en de koets heeft weinig last van overhelling. Sturen in de Citigo gaat licht en gemakkelijk. Hierbij merken we vooral dat de Citigo is ontwikkeld als stadsauto. Sportiviteit moeten we echter van deze kleine Skoda niet verwachten. Daarvoor is het stuurgedrag onvoldoende direct en gevoelig. Er is nog een reden waarom sportief weggedrag niet mogelijk is. De 60pk sterke motor is krachtig genoeg om in het verkeer vlot mee te komen, maar verwacht er geen sportwagenprestaties van. Gelukkig hoeft dat in een Citigo ook niet. Het grote voordeel van deze kleine motor is het verbruik. Wij komen zonder moeite uit op een verbruik van 4,5 liter op de 100 kilometer. Dit wijkt maar weinig af van de fabrieksopgave. Echter ook hierin merken we dat de Citigo een auto is voor de stedelijke gebieden. Bij snelheden boven de 100km/u maakt de Citigo veel toeren en gaat het brandstofverbruik fors omhoog.
Maar hoe praktisch is de Citigo? Vele kopers zullen de Citigo als boodschappenauto willen gebruiken of om de kinderen van school te halen. Op de achterbank is het redelijk uit te houden. Als volwassene heb je wel iets te weinig ruimte en voor kinderen is het prima. Voorin is been- en hoofdruimte goed. De stoelen zijn eenvoudig met de hoofdsteun als één stuk met de rugleuning. De stoelen zitten prettig, ook op langere afstanden. Het grootste nadeel van de Citigo is toch wel de kofferbak. Deze kofferbak is goed bereikbaar, diep en biedt veel ruimte, maar een boodschappenkrat is er op geen enkele manier recht in te zetten en uit te tillen. De ruimte tussen de achterbank, hoedenplank en kofferbakdrempel is te klein. Vijf centimeter meer ruimte en het probleem zo zijn opgelost. Ook is de kofferbak zo diep dat een zware boodschappenkrat er met moeite uitgetild kan worden.
Verder is de Citigo uitgerust met alles wat je nodig hebt. Het dashboard is overzichtelijk, ergonomisch goed en eenvoudig. De Skoda is voor zien van airco, bluetooth, cruise control, navigatie en radio/cd-speler. Het infotainment-systeem is modern en uitgebreid voor een auto van ruim 10 mille. Dit systeem synchroniseert feilloos met je telefoon. De gegevens van je contactpersonen kunnen worden gebruikt voor de navigatie, zodat je geen adres hoeft in te voeren. Verder is de muziek op je telefoon gemakkelijk af te spelen en gaat bellen gemakkelijk. Kortom, aan uitrusting geen gebrek.
Met de Citigo biedt Skoda een perfecte auto aan in het A-segment. De kofferbak is helaas niet praktisch. Echter dit gebrek wordt gemakkelijk gecompenseerd met de goede rijeigenschappen en het relatief goede uitrustingsniveau. Waarom zouden we een Up rijden als het goedkoper kan?