Test Skoda Octavia Combi 1.4 TSI

Test Skoda Octavia Combi 1.4 TSI

2019-02-13T22:00:39+00:0012 Feb 2019, 19:12|Categories: Skoda|

Wie op zoek is naar een ruime stationwagen met twintig procent bijtelling, kan ondermeer terecht bij de Skoda Octavia Combi. In de maand november zijn er meer dan vijfhonderd exemplaren verkocht, goed voor een 25e positie in de verkoop top-100. Daarmee lijkt Skoda een troef in handen te hebben. Maar wat maakt deze Octavia zo geliefd? Wij zochten het uit tijdens een test met de Skoda Octavia Combi 1.4 TSI, de krachtigste variant met twintig procent bijtelling.

Het ruimteaanbod in de Octavia Combi moet veel mensen aanspreken. De bagageruimte van 605 tot 1655 liter is een lust voor iedere huismoeder die er van houdt om tijdens een vakantie zoveel mogelijk spullen mee te nemen. Ook hoeven er voortaan geen transportkosten meer te worden betaald na afloop van een middagje shoppen bij de Ikea. In de Octavia Combi past het allemaal. Bij zoveel ruimte in de kofferbak zou je misschien verwachten dat het achterin een stuk minder ruim bemeten is. Maar dat valt best mee, ook een volwassen persoon zit prima achterin en heeft voldoende hoofd- en beenruimte. De stoelen zitten naar behoren, ook voor langere afstanden. Een aanrader is het optionele Columbus navigatiesysteem, het werkt voortreffelijk en ziet er goed uit.

De materiaalkeuze is prima in orde en het geheel voelt degelijk aan. Deze typering is niet alleen van toepassing op het innerlijk, ook van buiten ziet de Octavia er bescheiden en vertrouwd uit. Het is geen uitblinker, maar hij doet vooral alles precies zoals verwacht. Dat geldt ook voor het stuurgedrag en het onderstel van de auto, laatstgenoemde is vrij comfortabel zonder daarbij last te krijgen van deining. Het stuurgedrag is voorspelbaar en is niet te direct- of te indirect.

De Octavia is leverbaar in vier TSI-motoren en twee dieselmotoren. De benzinemotoren leveren respectievelijk een vermogen van 105, 122, 160 en 200pk, terwijl de dieselmotoren 105 en 140 pk onder de motorkap hebben. De twee lichtste benzinemotoren en de lichtste dieselmotor hoeft met slechts twintig procent bijtelling rekening te houden. Wij reden met de krachtigste benzinevariant die in deze regeling valt, de 1.4 TSI benzinemotor met een vermogen van 122pk. Deze doet zijn werk goed en zorgt ervoor dat een sprint van stilstand naar de bekende honderd kilometer per uur slechts 9,9 seconden duurt, en dat voelt in de praktijk behoorlijk vlot aan. Voor de liefhebbers: de topsnelheid ligt op 204 kilometer per uur. Daarmee kom je absoluut niets tekort.Het verbruik zou volgens de fabrikant moeten liggen op een 5,8 liter per honderd kilometer, maar in de praktijk blijkt 6,6 liter over dezelfde afstand een realistischer beeld te geven.

Het grootste voordeel van deze Octavia Combi is dat je geen concessies hoeft te doen qua prestaties, je altijd genoeg ruimte hebt en een fijn sturende, degelijk aanvoelende auto hebt. Hoewel het uiterlijk niet direct tot de verbeelding spreekt kan dat juist in een aantal gevallen in je voordeel werken, omdat je bespaart blijft van jaloerse blikken van je overbuurman. Met een prijs vanaf bijna 19 duizend euro staat de Octavia op de oprit. De variant met dezelfde motor als ‘ons’ testmodel is er vanaf 23 mille, voor een RS dient minimaal 34 mille te worden neergelegd.