De drie broers van de Volkswagen Group zijn vernieuwd. Eerste in lijn was de Volkswagen Golf 8, die we onlangs hebben getest. In navolging daarop volgde de Seat Leon (en zijn broer de ST) en nu is het de beurt aan de volledig vernieuwde Skoda Octavia. De nieuwe generatie oogt een stuk breder en imposanter dan het toch wat ielig voorkomende uiterlijk van z’n voorganger. Die draaide alweer een hele tijd mee en kwam net als nu samen met de Leon en Golf 7 op de markt in 2013. Na zeven jaar was het dan ook hoog tijd voor vernieuwing. Het heeft trouwens nog even geduurd voordat de drie broers de markt konden betreden, wegens softwareproblemen duurde het wat langer voordat de auto daadwerkelijk geleverd kon worden. Is dat een voorbode voor het oordeel over de auto zelf? Wij zochten het uit in deze test met de gloednieuwe Skoda Octavia.

Daar waar het uiterlijk flink onder handen is genomen en voortaan wat ons betreft een stuk stoerder oogt, is ook het interieur door de designers stevig aangepast. Je ziet nog duidelijk dat het een Skoda is, maar toch zijn er tal van wijzigingen. Het stuurwiel is voortaan niet drie- maar tweespaaks en ligt lekker in de hand. Op het stuurwiel bedien je met hetzelfde knopje tal van personalisatiemogelijkheden van het instrumentarium. Het voert te ver om ze hier allemaal op te noemen. We vragen ons ook af of een eigenaar toekomt aan alle mogelijkheden. En dat geldt voor meer zaken..

Het centraal geplaatste infotainmentsysteem voorziet in allerhande informatie over de route, heeft spraakbediening en een assistent aan boord. We zagen dit eerder bij ondermeer Opel. Zelf hebben we het systeem tijdens de testperiode niet vaak gebruikt. Liever utiliseren we Apple Carplay (of Android Auto). Dankzij de zéér heldere graphics ziet dit er gelikt uit. Bijzonder om te vermelden is dat we nauwelijks gebruik hebben gemaakt van het infotainmentsysteem zelf. Dit is zó geavanceerd en biedt zóveel mogelijkheden, dat we door de bomen het bos niet meer zagen. Zelfs met 11 jaar autojournalistieke ervaring weet uw redacteur niet met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen of alle mogelijke personalisaties zijn gebruikt. En dat is naast zijn kracht dus ook gelijk zijn zwakheid. Want zal iedereen dit gebruiken? Ook moet je soms diep door de menustructuur om simpele zaken te vinden.

We noemen bijvoorbeeld het uitschakelen van airconditioning. Daarvoor moet je zeker 3 menu’s door om dit te realiseren. En zo zijn er meer voorbeelden. Is het dan alleen maar kommer en kwel? Zeker niet. De Octavia rijdt erg fijn en gebalanceerd. Op moment van schrijven (augustus 2020) is er maar 1 motorvariant, de 1.5 TSI met handbak beschikbaar. De 150pk is ruim voldoende en de motor is heerlijk stil. Alleen stationair draaiend hoor je ‘m. Het schakelen gaat soepel. Met een verbruik van 1 op 16 zijn wij meer dan tevreden. Wel zouden we nog even wachten op de automaat, zeker omdat we nauwelijks een meerprijs verwachten. Dat is doorgaans bij Skoda meer regel dan uitzondering. Een gunstige bijkomstigheid is dat de adaptieve cruise controle met lane keep assist dan kan worden gebruikt als file-assistent.

Concluderend kan worden gesteld dat de Skoda Octavia een erg fijn rijdende en bovendien enorm ruime auto is. 600 liter meet de bagageruimte en gooi je de banken plat, dan is er zelfs 1555 liter ruimte beschikbaar. Achterin zit je heerlijk ruim met een zee van beenruimte. Voor een kleine meerprijs heb je drie zone airco, waarmee de kinderen achterin ook altijd zelf hun temperatuur kunnen bepalen. Het onderstel is bijzonder comfortabel. Sturen gaat heel voorspelbaar, niet sportief, maar zeker niet week. Precies de juiste balans. Afgezien van het infotainmentsysteem is de Skoda Octavia dus gewoon een erg goede keus. De First Edition die wij reden kost iets meer dan 34 mille en heeft standaard adaptieve cruise controle met lane keep assist, stoelverwarming, adaptief grootlicht, een (te) uitgebreid infotainmentsysteem gekoppeld aan een digitaal instrumentarium, licht- en regensensor, voor- en achter parkeersensoren, een elektrische achterklep, rijprofilering, parkeerassistent en keyless entry. Oftewel: alles wat je nodig hebt, zit erop.