Hét model van de afgelopen tientallen jaar is toch wel de Volkswagen Golf. In 1974 werd de eerste generatie gepresenteerd. Een auto van en voor het volk. De afmetingen van de eerste generatie zijn nog kleiner dan die van de huidige Polo, dus door de jaren heen is het formaat flink gegroeid. De Golf 2 was een stap naar modernisatie in een tijd waarin Europa nog was opgedeeld in twee delen. In vergelijking met de Trabant was de Golf 2 echter net zoiets als je tegenwoordig een Smart naast een Mercedes S-klasse zet. Na de val van de muur is in het begin van de jaren ’90 de derde generatie gepresenteerd. Voortaan waren ook opties als een airbag en airco leverbaar. Natuurlijk nog niet standaard in eerste instantie. De vierde versie van het populaire model was de eerste die de Opel Astra in ons land wist te overklassen. Zijn opvolger deed dat eveneens met verve, maar was slechts 3 jaar leverbaar (2005-2008). De Golf 6 zette de eerste stappen naar het nieuwe rijden terwijl de zevende generatie autonoom rijden introduceerde. Wij reden een tijdlang (duurtest van één jaar) in de Volkswagen Golf 7 met 1.5 TSI motor die 150pk levert. Lees hier dat verhaal.

De achtste versie van de Volkswagen Golf herken je onmiddellijk als zodanig. De ontwerpers zijn erg conservatief te werk gegaan bij het schetsen van het uiterlijk. Vriendelijke lijnen tekenen het frisse design. De achterzijde is met spoiler zelfs wat sportief te noemen. R-line is nog niet leverbaar op moment van schrijven (begin april 2020), maar dit zal spoedig volgen, zeggen de berichten ons. Het testmodel is de Style, de voorlopig meest luxe uitrusting. Voor de verandering stappen we ditmaal niet eerst voorin, maar achterin. Er is namelijk iets bijzonders aan de hand. De Volkswagen Golf 8 heeft als optie de zogenaamde ‘lounge‘ uitvoering. Daarmee beschik je over drie zone airconditioning. Ik kan goed zitten achter mezelf met een lengte van 1,88 meter. Minimalistisch design voert de boventoon op het dashboard. Bijna alle knoppen zijn verwerkt in het centraal geplaatste infotainmentsysteem. Alleen 4 sneltoetsen voor de alarmlichten, parkeren, klimaatregeling en veiligheidssystemen vind je hier terug. Onder het middenscherm zitten daarnaast nog de knoppen voor temperatuurs- en volumeregeling. Maar verder is het nogal opgeruimd. Het ziet er mooi uit, klasse! Draadloos laden is een optie die is aangevinkt in deze testauto, ook kan je gebruik maken van 2 USB-C aansluitingen.

In het vooronder ligt een 1.5 eTSI motor die gekoppeld is aan een 48-volts accu. Vandaar de aanduiding mild hybride, een term die we alvast willen nomineren voor hét autowoord van 2020. De motor levert 130pk en 200Nm koppel. Nette cijfers. Het rijden gaat eigenlijk zoals we dat ook zagen in de Golf 7, neutraal en vooral afgestemd op veiligheid. De geluidsisolatie en het veercomfort is van een nog hoger niveau. Je vraagt je nu al af wat er bij een volgende generatie nog verbeterd kan worden. Toch zijn er ook lichte puntjes van kritiek. Zo zijn de veiligheidssystemen – het zijn er nogal wat, eigenlijk heeft de Golf 8 alle huidig leverbare systemen aan boord – heel erg bij de les en schakelen ze zichzelf soms ook gewoon uit. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je de lijnen herhaaldelijk negeert of niet helemaal oplet. In vergelijking met de duurtester is dat nogal hinderlijk, de Golf 7 had hier geen last van. Mogelijk hebben de ingenieurs- of softwarebouwers gemeend hier toch strenger op te moeten toezien in aanloop naar autonoom rijden fase 3, 4 en 5.

Concluderend kan worden gesteld dat Volkswagen een grote stap heeft gezet met de achtste generatie van de Golf. Hij is moderner, meer bij de tijd en heeft tal van assistentiesystemen die voorheen nog niet leverbaar waren. Ook is de auto voortaan smart, zo communiceert hij met andere auto’s en waarschuwt in dat geval voor acute gevaren. Ook is er een actieve spraakbediening waarmee je vrijwel alles in de auto kunt opvragen, maar dit werkt nog niet feilloos. Een groot pluspunt: de prijs is nog niet eens zoveel verhoogd. Voor pakweg 35 mille rijd je een geheel luxe uitgevoerde Golf met zesbak. Ga je voor een compleet uitgeruste automaat met alle leverbare opties dan ben je 40 mille kwijt. Dat is vergelijkbaar met de vorige generatie en verdient zeker een pluim. Reden genoeg om de Volkswagen dealer te bezoeken.

Benieuwd naar de Volkswagen Golf Private lease? Check de link.