We zitten alweer op ruim 50.000 kilometer met de duurtest Volkswagen Golf 7. Hoogste tijd voor een update. Tot nu toe is de duurtest zonder noemenswaardige problemen verlopen. De Golf bewijst zich onder alle omstandigheden een betrouwbare reisgenoot, zo bleek ook uit onze meest recente reis naar de sneeuw. Doordat de winter in Europa bijzonder warm verloopt, zijn er nog maar weinig plekken waar je sneeuw kunt vinden. In eigen land is het tevergeefs zoeken, maar ook buiten onze landsgrenzen is het grotendeels groen. Enkel op de hoogste toppen van de middelgebergtes is incidenteel een klein pak sneeuw te vinden. Onze reis bracht ons naar het hoogste dorpje van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen. Altastenberg ligt op 776 meter hoogte en kent een relatief fris klimaat. Delen van het dorpje weten zelfs de 800 meter boven zeeniveau te bereiken.

Het tijdstip van deze roadtrip is eind december. We starten vroeg in Nederland, rond een uur of 6. De USB-kabel naar de iphone is snel ingeplugd, en daarmee beschik je in een mum van tijd over Apple Car Play. Google Maps en Flitsmeister zijn aangename reisgenoten, die je de weg wijzen en je waarschuwen voor werkzaamheden, vertragingen en flitsers. De stoelverwarming in de Golf 7 wordt al na een kleine minuut warm. Zachtjes tokkelen de klanken van Radio 4 en ze verspreiden een aangename rust. Het kwik ligt bij vertrek nog op een herfstachtige 5 graden boven nul. Stuurwielverwarming kent de Golf 7 helaas niet, wat ons betreft een gemis. De Golf 8 heeft deze optie wel. Beide kennen echter helaas geen achterbank verwarming. Op de roadtrip hebben we echter geen passagiers mee. De stoelen van de Golf zitten fijn en bieden ook bochten zijdelingse steun. Ons traject loopt vooral over de snelweg, daar weet de Golf 1 op 16 neer te zetten als praktijkverbruik.

Eenmaal over de grens met Duitsland kan het gaspedaal wat dieper worden ingedrukt. De naald van de digitale snelheidsmeter schiet snel naar de 180 kilometer per uur. Daarboven merk je duidelijk dat de Golf meer last van de natuurwetten krijgt. Het verbruik stijgt vlug naar een slordige 1 op 11. Opvallend is dat je nauwelijks nog hard kunt rijden in Duitsland, vrijwel overal zijn baustelle of wordt er geflitst. Op slechts enkele trajecten kun je nog even losgaan. Voor de annalen: wij wisten op de klok het magische cijfer 234 neer te zetten. Geijkt zal dit ongeveer 220 zijn, prima overeenstemmend met de theorie topsnelheid van 216 kilometer per uur. De inhoud van de ruitenvloeistof is redelijk riant, waardoor we het zout snel van onze ramen kunnen spoelen. De duurtest Golf is ook uitgerust met koplampsproeiers, die goed werken. Ideaal is het feit dat bij donkere omstandigheden het adaptieve grootlicht aangaat.

Bij daglicht zien we de eerste heuvels met een suikerlaagje sneeuw opduiken. Pas vanaf 500 meter boven NAP vormt zich een drabdekje sneeuw. Het kwik duikt overtuigend onder nul vanaf een meter of 650, precies wanneer we Winterberg binnenrijden. De winterbanden houden goed hun grip en weten ook bij gladde omstandigheden de rust te bewaren. Wanneer we de Kahler Asten (842 boven NAP) bereiken, registreren we -2 graden. Heerlijk! We hebben de winter gemist (moment van schrijven 28-01-2020). Het eerste jaar heeft de Golf 7 zich in elk geval bewezen als een waardige reisgenoot die naast veel praktische bruikbaarheid ook nog eens betrouwbaar blijkt te zijn. De hoge aanschafprijs zijn we daardoor gelukkig langzaam aan het vergeten (38.990 euro).