Fiscale voordelen spelen nog altijd een erg belangrijke rol bij de aanschaf van een auto. Wanneer je gaat shoppen in de  belastingvrije diesels in het B-segment is de Polo  Bluemotion al snel een voor de hand liggende keuze. Het  familielid van deze verkooptopper mag echter niet vergeten worden. Wij reden met de Skoda Fabia Greenline, die nog  steeds onder de zakelijke 14% bijtellingscategorie valt. Voor particulieren is de kleine Tsjech ook aantrekkelijk: zij betalen voorlopig geen wegenbelasting.

Omdat de Fabia al weer een tijd op de markt is, is het design onlangs opgefrist. De belangrijkste wijziging was echter  onderhuids, want het volledige motorenpallet is veranderd. Persoonlijk vind ik de Fabia nog altijd één van de mooiste B-segmenters. Het interieur oogt vrij zakelijk,  maar wel fraai. Het navigatiesysteem -dat we inmiddels kennen uit auto’s van andere merken zoals Seat en Volkswagen. De navi is niet altijd even snel en het beeldscherm is vrij klein. De ergonomie is wel in orde, de meeste knoppen zitten op de plaats waar je ze verwacht, en het dashboard is overzichtelijk.

De ruimte achterin is over het algemeen in orde, alhoewel lange volwassenen qua hoofd- en beenruimte  tekort komen. Daarnaast zijn de ramen achterin geblindeerd, ideaal voor langere ritten tijdens zomerse  weersomstandigheden. De voorstoelen zitten goed en de bestuurdersstoel is standaard in hoogte  verstelbaar. Ook het stuur is zowel in diepte als hoogte verstelbaar. Andere handige zaken zoals cruise  control, airco en elektrisch verwarm- en verstelbare spiegels zijn eveneens standaard. Tot spijt van -met  name- vrouwelijke passagiers ontbreekt zowel voor de bestuurder als de passagier een spiegeltje in het  zonnescherm. Een ander punt van aandacht zijn de raamslingers achterin, voor elektrisch bedienbare  achterramen betaal je extra.

Qua veiligheid doet de Fabia zeker niet onder voor concurrenten. Standaard is ABS, ESP en ASR (Anti-Slip  Regeling).  Een regeneratief remsysteem zorgt ervoor dat tijdens het remmen energie wordt opgewekt. Het start-stop systeem werkt redelijk goed, alhoewel je eerst de transmissie in vrij en de voet van de koppeling  moet halen, wil de auto afslaan. Tijdens het rijden krijg je een veilig gevoel. De Skoda doet wat hij moet  doen en het stuurgedrag is voorspelbaar. Bij de wat sportievere bochten heeft hij nog wel eens de neiging  om een beetje over te hellen, maar alles binnen de kaders van het acceptabele. Kopers van deze spaarzame diesel verwachten immers niet meteen een scheurijzer.

Skoda heeft heel duidelijk gekozen voor lange versnellingen. Vooral de verzetten drie, vier en vijf zijn  behoorlijk lang. Wanneer de adviezen van de schakelindicator worden gevolgd, zorgt dat vooral bij het  overschakelen van de tweede naar de derde versnelling ervoor dat er even erg weinig power beschikbaar is. De auto bokt niet, maar wel klinkt er een donker geluid, voor velen vaak een advies om even terug te  schakelen. Wil je echter opschieten, dan is het raadzaam minimaal 2.000 toeren te maken. In dat geval  komt de auto goed mee met het verkeer.

Zelden wordt de fabrieksopgave voor wat betreft het verbruik gehaald. Skoda claimt een verbruik van 3,4  liter op honderd kilometer, maar daarvoor moet wel heel bewust worden geanticipeerd op het verkeer en is eigenlijk alleen mogelijk als er constant 80 kilometer per uur in z’n vijf achter een vrachtwagen wordt  gereden. Dan nog is het zeer onwaarschijnlijk dat deze waarde over een langere afstand wordt gehaald.  Tijdens een verbruikstest van meer dan vijfhonderd kilometer over veel snelwegen (waarbij de snelheid  legaal is opgelopen tot de top van 172 kilometer per uur) en enkele binnenwegen kwam het verbruik op een zeer acceptabele 4,3 liter op honderd kilometer. Dat betekent dat de Tsjech gemiddeld ruim 23 kilometer  per liter nodig heeft, een zeer nette score dus.

Een klein nadeel is dat de tankdop nog met de sleutel moet worden ontgrendeld, iets wat niet vaak meer  voorkomt. Gelukkig sta je met een actieradius van ruim duizend kilometer niet elke dag bij de pomp. Verder kent deze Tsjech echter maar weinig nadelen. De prijs voor een Skoda Fabia Greenline begint bij 15.000  euro, dat is een paar mille minder dan een Polo Bluemotion, terwijl er minimaal evenveel luxe aanwezig is.  Daarnaast komt het verbruik ongeveer overeen, en heb je in elk geval wel een andere auto dan je buren.

Potentiële kopers van de Skoda Fabia Greenline weten waarom ze juist deze auto aanschaffen. De Fabia  ziet er leuk uit, heeft goede rijeigenschappen en dankzij de fiscale voordelen een financieel uiterst  aantrekkelijke optie. Het verbruik valt erg mee en standaard heeft de Tsjech al redelijk wat luxe opties in  huis. Het is daardoor voorspelbaar dat we het familielid van de Volkswagen Polo Bluemotion in de toekomst vaker zullen zien.