De expansie van Skoda is enorm. In 2011 beleefde het automerk wereldwijd een verkooptoename van 15%. Verschillende nieuwe modellen hebben hierbij geholpen, waaronder ook de Yeti. Ook in de nabije toekomst lanceert Skoda meer nieuwe modellen. Zo komt zeer binnenkort de kleine Citigo op de markt en zijn vorige week ook de eerste foto’s van de Rapid gepresenteerd. In 2009 is de Skoda Yeti op de markt gekomen en de verkoopcijfers in ons land zijn positief, er zijn sindsdien al ruim 4.000 Yeti’s verkocht. De naam Yeti verwijst naar ‘de verschikkelijke sneeuwman’ een reusachtig levend wezen in de Himalaya. In werkelijkheid is dit een legende vergelijkbaar met het monster van Loch Ness. De Yeti is gepositioneerd in het groeiende segment van de kleine SUV’s. Concurrenten zijn onder andere de Dacia Duster, Mini Countryman, Mitsubishi ASX en de op komst zijnde Opel Mokka en Ford Ecoboost. Wat betreft het design van de Yeti lopen we niet echt warm. De auto is overduidelijk herkenbaar als Skoda. Met name de voorzijde lijkt op de Fabia. Ook de grille heeft de bekende Skoda vorm. De grote ronde mistlampen in het front van de Yeti maken de auto lekker stoer. Verder is de auto behoorlijk vierkant en recht. Autoverhaal heeft voor u de 160 pk sterke 1.8 TSI Yeti getest. Deze versie is voorzien van vierwielaandrijving.
Door de Skoda Yeti word je direct positief verrast. De auto ligt heerlijk stabiel op de weg en het interieur ziet er kwalitatief goed uit. Al rijdend gaan we de Skoda Yeti steeds meer waarderen. De besturing van de Yeti is redelijk direct en precies. Het stevige onderstel zorgt ervoor dat de Yeti in bochten weinig last heeft van overhelling. Ook gripverlies bij het nemen van een bocht komt vrijwel niet voor. Met name de vierwielaandrijving is hier de oorzaak van. Toch voel je bij het insturen van een bocht wel dat de auto behoorlijk zwaar is. De handgeschakelde 6-versnellingsbak schakelt gemakkelijk en soepel. De 1.8 TSI met 160 pk heeft ruim voldoende kracht om in het verkeer mee te komen. Van 0-100 km/u doet de Skoda in slechts 8,4 seconden. Ook een topsnelheid van 200 km/u is voor een kleine SUV niet slecht.
De Skoda Yeti kan echter meer dan enkel over het asfalt rijden. Ook in terrein slaat de auto geen raar figuur. Natuurlijk moeten we de Yeti niet vergelijken met een Land Rover Defender. De bodemvrijheid van de auto is namelijk beperkt. Verder is de Skoda ook niet uitgerust met ingenieuze off-road systemen. Wel bezit de Skoda een specifieke off-road modus die ervoor zorgt dat de auto gecontroleerd een afdaling volbrengt. Dit systeem functioneert goed. De Skoda rijd prima door zanderig terrein en gras. Ook met een caravan tegen een natte grashelling gaat probleemloos. Het wordt lastiger als je de Skoda Yeti door een dikke laag modder laat rijden. Dan wordt het risico dat de Yeti zich in de modder vast draait een stuk groter.
Het interieur van de Skoda Yeti is gewoonweg prima. Materialen zijn van goede kwaliteit en het dashboard is keurig afgewerkt. Ook de ergonomie van de auto is helder. De bediening van het infotainment systeem werkt eenvoudig en overzichtelijk. Helaas is het wel jammer dat deze ruim 36 mille kostende Yeti geen navigatiesysteem bezit. Al met al is de Skoda Yeti een degelijk en prettige auto om mee te rijden. We zijn positief verrast door de kwaliteiten van deze Skoda.