Test Subaru Forester XT

Test Subaru Forester XT

2019-02-12T11:42:25+00:0012 Feb 2019, 11:25|Categories: Subaru|

Terreinauto’s met vierwielaandrijving lijken steeds zeldzamer te worden. Nederland is zowat geheel geasfalteerd, waardoor het terreinwerk vaak beperkt blijft tot een kleine modderplas in een verlaten bosgebied. De Subaru Forester is tot veel meer dan dat in staat. Eerder al testen we de 150pk sterke tweeliter benzine, maar nu is het de beurt aan de 240pk sterke versie. Deze motor levert 350Nm koppel en is in zevenenhalf tel op de honderd. De top ligt op 221 kilometer per uur en is daarmee een slordige dertig kilometer per uur sneller dan de conventionele benzinemotor. Deze exoot krijgt de relatief onbekende toevoeging XT mee. Wij kijken waar deze zonderling toe in staat is.

Net als in veel andere modellen van Subaru is ook in de Forester XT het interieur zakelijk, functioneel en overzichtelijk. Helaas bestaan veel compartimenten uit verschillende materialen. Het navigatiesysteem ziet er daardoor aftermarket uit. Ook is het even wennen om uit te vinden waar alle knoppen voor staan. We tellen 14 verschillende knoppen op het stuur, wat het overzicht niet ten goede komt. Daarentegen is de middenconsole een stuk rustiger, hier bevindt zich de bediening voor luchtregeling. Het navigatiesysteem werkt niet voortreffelijk, maar verdwalen zul je er ook niet mee. Vanwege het enorme scala aan functies vergt het systeem nogal gewenning.

De stoelen in de Jap zitten heerlijk. Dankzij het platte zitvlak en de hoge positie stap je makkelijk in en rijdt je zo weg. De automaat is hier tevens credit aan, het overschakelen gaat geruisloos en de CVT is niet hinderlijk aan het loeien. Immers, bij het volledig vloeren van het gaspedaal spurt de Jap ervandoor en correspondeert de acceleratie met het motorgeluid. Critici van de CVT hameren vooral op de nadelen van deze versnellingsbak in een auto met weinig vermogen, in dat geval is er sprake van veel geloei maar weinig daden. Eenmaal op snelheid gekomen valt op dat het behoorlijk stil aan boord is. De ruimte voor passagiers is voldoende, drie volwassenen van gemiddelde lengte passen op de achterbank.

Luxe is er tevens voldoende voorhanden. In de XT zijn er twee uitrustingsniveaus leverbaar, bestaande uit de Sport en de Sport Executive. Wij reden laatstgenoemde die van alle gemakken is voorzien. Heerlijk voor de zomer en de donkere dagen voor de kerst is het grote schuif- en kanteldak dat een groot deel van het dak beslaat. Automatische dualzone airco, een elektrisch verstelbare bestuurderstoel, een licht- en regensensor en een navi met DVD-functie behoren tot de standaarduitrusting. Veel extra opties zijn er sowieso niet leverbaar, de Jap is standaard compleet uitgerust. Met de bagageruimte van 505 liter zal menig huisvrouw tevreden zijn. Dit is bij het neerklappen van de achterbank te vergroten tot 1592 liter.

Rijden in deze XT is ronduit sportief te noemen. Ondanks de vrij hoge carrosserie weet de auto in scherpe bochten veel grip te houden, mede dankzij het ingenieuze vierwielaandrijvingssysteem. In het terrein kan je ver gaan, het moet wel heel bont worden wil de Forester vast komen te zitten. Zeker de geoefende terreinrijder heeft genoeg aan deze techniek. Het stuurgedrag is redelijk neutraal terwijl het onderstel zelfs lichtelijk comfortabel is te noemen. Dat laatste maakt dat lange reizen geen straf zijn. Helaas is het verbruik fors, gemiddeld moet 1 op 10 gerekend worden. Met de benzineprijzen van tegenwoordig is dat geen pretje. Helaas krijgt de Forester XT een milieuboete vanwege de hoge CO2-uitstoot, en het prijskaartje stijgt daardoor naar 55 mille. De XT zal daarom niet veel in het straatbeeld te zien zijn, maar degene die het lef heeft er één te kopen, verdient een opgestoken duim.

Plus punten

  • Krachtig en robuust
  • Goede terreincapaciteiten
  • Comfortabel

Min punten

  • Prijs door millieuboete
  • Navi is ingewikkeld
  • Dorstig