Bij het horen van de naam van het merk Subaru denken de meeste jongeren onmiddellijk aan de WRX STi. Toch heeft het merk uit Japan voor meer generaties wat te bieden. Wij reden een tijdje met de Subaru Trezia. De Trezia is het broertje van de Verso-S, die uit de schappen van Toyota komt. Op het eerste gezicht is de Subaru geen spannende auto, maar dient hij vooral voor het transporteren van personen op een aangename wijze. De hoge instap zullen veel kopers waarderen en verder oogt hij -zoals gezegd- bescheiden. Bij het instappen valt gelijk op dat de versnellingspook op een soort eiland is gestationeerd. Dat is aangenaam bij het schakelen, omdat je er goed bij kunt.

Liefhebbers van zachte materialen komen echter niet aan hun trekken, de meeste materialen op het dashboard bestaan uit hard plastic. Het stuur is lekker dik en ligt daarom goed in de hand. Bovendien is deze met leder bekleed, en dat geeft toch weer een goede indruk. Op het stuur bevindt zich de audiobediening, cruise controle ontbreekt helaas op de testversie. De stoelen zitten relatief goed en zijn in hoogte te verstellen. Ook met de hoofd- en beenruimte van de Trezia is het goed toeven. Volwassenen van gemiddelde leeftijd kunnen prima zitten.

Ruimte is wel kenmerkend voor deze auto, want ook de kofferruimte is met 363 liter prima te doen voor de gemiddelde koper. Verder zijn de meeste zaken wel aanwezig. De airconditioning is handmatig te bedienen. Wat ons nog opviel was dat er maar één ruitenwisser is, maar dat betekent niet dat je daardoor in het zicht gehinderd wordt. Tijdens een hevige regenbui was het ontbreken van een tweede ruitenwisser nooit storend. Het rijden met de Trezia diesel was zeker geen straf.

De auto is voorzien van een 1.4 dieselmotor met een vermogen van 90 pk en 205 Nm koppel. Dat is al beschikbaar vanaf 1.800 toeren en geeft de Japanner een rappe indruk. Want tijdens het rijden heb je meestal niet het gevoel dat je kracht tekort komt. De topsnelheid ligt op 175 kilometer per uur, dus prima voor Nederlandse begrippen. Bovendien zal de koper van de Trezia niet eerst naar deze gegevens kijken, voordat er over een aankoop zou kunnen worden gesproken. Elementen zoals acceleratie en topsnelheid zijn in principe uitsluitend relevant op het moment dat consumenten dit belangrijk vinden te weten voor de aankoop van een nieuwe auto, die in de meeste gevallen redelijk veel vermogen zal hebben.

Het stuurgedrag van de Trezia is eveneens goed te noemen. Juist tijdens het sturen wordt de afstamming merkbaar, Subaru staat niet voor niets bekend om zijn goed sturende auto’s. Toch is dit element eveneens niet zo relevant voor een gemiddelde koper. Het verbruik van de auto zal in elk geval belangrijker zijn. En daarmee zit het wel goed, want tijdens een uitgebreide rit van tweehonderd kilometer kwamen wij op een verbruik van een liter op twintig kilometer. Daarbij moet wel aangemerkt worden dat deze rit voornamelijk op de snelweg is gemaakt. Desalniettemin is het een nette prestatie.

Het praktische aspect van de Subaru Trezia zal veel kopers aanspreken. De ruimte, de goed zittende stoelen, het aangename rijgedrag en het lage verbruik zullen een koper zeker doen overwegen om bezit te nemen van deze Japanner. Tel daarbij op de relatief gunstige prijs -de Trezia is er vanaf 15 mille, dieselen kan vanaf circa 20 mille- en de bezoeker van de showroom zal deze auto zeker op zijn lijstje zetten.