Het Japanse merk Subaru staat bekend vanwege eigenzinnige modellen met beproefde techniek op het gebied van vierwielaandrijving. In het afgelopen halfjaar zijn er 716 exemplaren uit de showrooms van Subaru verkocht en daarmee komt het merk op een 28e positie, net onder Porsche en Land Rover. Van de Legacy zijn er echter het afgelopen halfjaar maar circa dertig verkocht. Wij reden de vierwielaangedreven Legacy Wagon 2.0i Intro met automatische transmissie.

Dit jaar viert Subaru haar veertig jarig bestaan en levert daarom tijdelijk een speciale editie van de Legacy. Voor 33.495 euro is de Legacy behoorlijk compleet uitgerust met lederen bekleding, navi en achteruitrijcamera, bovenop de standaarduitrusting die o.a. bestaat uit een 10-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en dual-zone climate control. Aan luxe heb je dus niets te klagen in de Subaru. Bovendien is er voldoende ruimte aanwezig voor vier tot vijf volwassenen. Mensen met bovengemiddelde lengte hebben op de achterbank nog voldoende hoofd- en beenruimte.

De stoelen zitten behoorlijk comfortabel en de bestuurdersstoel is zoals gezegd op tien verschillende manieren te verstellen. Het navigatiesysteem valt een beetje tegen. De reactiesnelheid van het touchscreen is toch wel enkele jaren oud en werkt niet eenvoudig. Je moet af en toe best zoeken om de gewenste actie te realiseren. Het navigatiesysteem is wel goed gepositioneerd, namelijk midden in het dashboard. Dat maakt overigens ook een ietwat goedkope indruk door een matige afwerking en er zijn vooral harde materialen gebruikt.

Bij het opstarten klinkt een rustige brom. Het valt gelijk op dat de motor behoorlijk rustig is, je hebt soms zelfs even het idee met een elektrische auto onderweg te zijn. De CVT-bak heeft zes verzetten en schakelt vrij soepel over. Het stuurgedrag valt een beetje tegen, deze is ietwat gevoelloos. Erg jammer, aangezien de wagen volgens Subaru een ‘extreem hoge bochtvastheid’ heeft. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de aandrijflijn volledig symmetrisch is. De versnellingsbak ligt achter de vooras, exact in het midden van de auto en in een rechte lijn met de aandrijfassen.

Deze opstelling optimaliseert de gewichtsbalans in lengte- en dwarsrichting. Dit vertaalt zich volgens Subaru in een aantal voordelen: meer stabiliteit en grip waardoor de veiligheid wordt vergroot. De gasrespons is niet altijd even helder en maakt soms een zoekende indruk en is moeilijk te doseren. Bij volle acceleratie doet de motor echter prima z’n werk. Het verbruik is iets hoger dan de fabriek aangeeft, tijdens een uitgebreide test kwamen wij op 8,4 liter per 100 kilometer. Desalniettemin een score die netjes dichtbij de fabrieksopgave ligt.

De koper van een Subaru Legacy zal vooral het concept van vierwielaandrijving met veel grip en een hoge bochtvastheid aanspreken. Bovendien is het onderstel behoorlijk comfortabel en kunnen drempels met een best hoge snelheid worden genomen. Ook het ruimteaanbod is prima voor elkaar. Helaas is het stuurgedrag vaag en gevoelloos en laat de ergonomie nog wel eens te wensen over. Toch zal dit voor de consument die het concept van Subaru aanspreekt geen onoverkomelijke hindernis zijn om de Legacy aan te schaffen.