Een eigenzinnig merk dat geheel zijn eigen weg gaat. Zo kan het Japanse merk Subaru worden omschreven. Daarnaast staat het merk bekend om de beproefde vierwielaandrijving. Elk model wordt hiermee geleverd, behalve de Trezia. Wij reden een tijdje in de Subaru XV. Volgens het Japanse merk moet komt dit model het best tot zijn recht in de ‘stadsjungle’. Wij weten niet precies wat daarmee wordt bedoeld, maar houden het tijdens de test in ons achterhoofd.

Verwacht geen weelde en blinkende materialen aan boord van de XV. Het meeste van het gebruikte materiaal oogt grijs en is vooral functioneel. Op veel plaatsen zit hard plastic, zonder dat het geheel onafgewerkt overkomt. Het dashboard kenmerkt zich door een centraal geplaatst display voor navigatie- en telefoonbediening. Daarboven zit nog een klein scherm waarop onder andere de boordcomputer wordt getoond. Op het stuur bevinden zich de knoppen om de cruise controle en telefoonvoorbereiding te regelen. Passagiers en bestuurder zitten prima, de stoelen zijn niet zo comfortabel maar bieden voldoende zijdelingse steun.

Het ruimteaanbod is prima, ook volwassenen zitten redelijk op de achterbank. De inhoud van de bagageruimte is 380 liter. Omdat de auto vrij hoog op z’n poten staat, moet je zware spullen wel even omhoog tillen, voordat ze in de auto kunnen worden gezet. In de XV oogst je niet zoveel bekijks, maar dankzij zijn oranje kleur is de Japanner wel afgesteld op de opkomende hype van de oranjegekte. De ergonomie is niet helemaal top, door de hoeveelheid aan knoppen raak je soms even de kluts kwijt, maar eenmaal een tijdje onderweg went het wel.

De tweeliter boxermotor levert 150pk aan vermogen. Verwacht geen schokkende prestaties, een nul tot honderd sprintje duurt iets meer dan tien seconden, de top is 187 kilometer per uur. Aan boord bevindt zich een CVT-automaat, en hierover zijn we vaak niet zo enthousiast. Als het gaspedaal volledig wordt gevloerd, dringt het geloei van onder de motorkap tot diep in het interieur door. Leken op het gebied van auto’s hebben het idee dat er iets met de motor aan de hand is. Door de CVT-transmissie blijft het verbruik niet in de buurt van de fabrieksopgave, deze beloofd namelijk een verbruik van vijftien kilometer per liter. In een gemiddelde test kwamen wij eerder in de buurt van een op tien.

Wie voor Subaru kiest, houdt van eigenzinnigheid, gekoppeld aan bijzonder vielwielaandrijving. Daardoor ligt de auto goed en koersvast op de weg. Tijdens een plotselinge stuurbeweging blijft de bestuurder de controle over het voertuig houden. Ook in het terrein moet de XV behoorlijk meekomen, maar dat hebben wij niet geprobeerd. De echte liefhebber zal niet terugschrikken voor het relatief hoge verbruik en de stevige prijs die moet worden betaald voor dit model. De bezitter van de Subaru XV weet zich in elk geval verzekerd van iets bijzonders.