Eigenzinnigheid staat voorop bij het merk Subaru. In veel statistieken gaat dat hand in hand met de betrouwbaarheid van het merk. In een nieuw offensief komt het merk met twee compleet nieuwe modellen. Eerder testten we de Outback, nu is het de beurt aan de Levorg. Hoewel we geen fan zijn van de naam, kan het uiterlijk ons wel bekoren. Anders dan zijn grotere broer is hij een stuk stoerder, vooral door de grote luchthapper op de motorkap. Toch is de auto lager gesegmenteerd. De afwerking staat wat minder hoog in het vaandel en het onderstel heeft meer last van oneffenheden.

Het stuurwiel ligt heerlijk in de hand. De onderzijde is afgeplat en bezaaid met knopjes. We tellen er 16 in totaal. Dankzij de goede indeling raak je echter nooit zomaar de weg kwijt. Wel zijn de verschillende schermen verwarrend. Op het centrale scherm in het middenconsole vinden we het navigatiesysteem. Dit kan wel een update gebruiken, want de overzichtelijkheid laat te wensen over. De draaiknoppen voor de luchttoevoer zijn wel weer erg intuïtief. De stoelen hebben een platte zitting en bieden voldoende zijdelingse steun. Achterin zitten volwassenen goed, met een maximum van twee grote of drie kleine personen. Met de bagageruimte van 522 liter is een weekendje weg geen probleem.

Een boxermotor staat natuurlijk bekend om zijn fijne karakter, en dat kunnen we alleen maar beamen. Het nadeel is wel dat er behoorlijk veel brandstof wordt geconsumeerd. Daar waar de fabriek stellig 7,1 liter per honderd kilometer toont, kwamen wij op een slordige 9 liter over diezelfde afstand. In deze goedkope brandstoftijden is dat echter voorlopig geen groot punt. Het rijgedrag van de Levorg is aangenaam. De demping en vering zijn wat week, waardoor je drempels liever mijdt. Maar daarmee zijn de negatieve punten ook wel benoemd. De traploze automatische transmissie functioneert naar behoren, alhoewel we nooit fan zullen zijn van de hoge acceleratietoon bij stevig optrekken. Het gaspedaal en stuur zijn goed op elkaar ingesteld, hoewel de respons af en toe wel iets vlugger mocht zijn. Onderweg oogst je veel bekijks vanwege zijn fraaie uiterlijk. De zwarte kleur maakt de auto ietwat anoniem, liever nog zien we ‘m in het blauw. Maar ook nu misstaat het design niet. Helaas is de achterzijde behoorlijk saai en een klein beetje gedateerd.

Een Subaru Levorg koop je natuurlijk vanwege het unieke karakter en het onderscheidingsvermogen, maar er is nog meer. Het uiterlijk is bijzonder fraai, vooral de voorzijde oogst bekijks. Jammer dat de achterkant zo anoniem is. De prijzen zijn best bescheiden met 35 tot 40 mille, als je ziet dat je daarvoor veel luxe krijgt. Het enige dat we eigenlijk nog zouden willen zien, is een krachtiger motor. Met honderd paardenkrachten extra zou het feest een stuk groter zijn. Op dit moment duurt een sprint naar honderd namelijk 8,9 seconden en dat is echt te traag voor een wagen met deze uitstraling. Een snellere versie zou al veel goedmaken. Luxe is sowieso volop verkrijgbaar, inclusief hedendaagse veiligheidssystemen. Met die noviteiten erbij hopen we dat Subaru erin slaagt de Levorg tot een succes te brengen!