Er is maar zelden een merk waarbij er één specifiek model zowel vlaggenschip, icoon als legende is. Bij Subaru is dat het geval. De Impreza kan zich zonder twijfel alle titels eigen noemen. Het Japanse merk heeft echter besloten de naam aan te passen in WRX STi. Laat je daardoor echter niet afleiden, het uiterlijk laat geen twijfel over de ingrediënten van deze racelegende. Uitgerust in felblauwe kleur, maar helaas zonder gouden wielen, presenteert de Subaru zich aan ons.  De agressiviteit die het design uitstraalt is pittig, en geeft gelijk het karakter weer. De Jap laat zich recht in zijn ogen kijken. Een grote achterspoiler doet de medeweggebruiker afschrikken of aantrekken, een tussenweg is er niet.

De snelheid is van de WRX af te lezen, maar hoe snel ‘ie precies gaat, is misschien nog even een raadsel. Wij weten het antwoord, bij een stoplicht duurt het een luttele vijf seconden om in de driedubbele cijfers te komen. Uiteindelijk knal je alle – luxe – begrensde auto’s voorbij, want de topsnelheid bedraagt een heerlijke 255 kilometer per uur. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een tweeënhalf liter grote boxermotor met maar liefst 300 paarden in het vooronder. Het koppel ligt op 407Nm. Hoewel er is gedacht aan het milieu, stoot de Jap nog altijd 242 gram CO2 per kilometer uit. En dat vindt de Nederlandse overheid niet zo’n leuk idee. Dus bedachten ze een fikse heffing voor dit soort wagens. Gevolg is dat er een fikse milieuboete bovenop de nieuwprijs is gekomen. De prijs van de Subaru WRX STi is daarom geen 34 mille, zoals in Belgie, maar het dubbele, namelijk ruim 70 duizend euro.

Bij het starten valt onmiddellijk op dat je in iets bijzonders rijdt. Het motorgeluid overstemt het gemiddelde verkeer en bij wegrijden is goed merkbaar dat de auto erg sportief is geveerd. Dat is een pluspunt in bochten, want dan blijft de bestuurder scherp. Van drempels zijn we in deze testweek minder fan, deze worden nogal hard doorgegeven aan de inzittenden. Uiteraard hoort dat bij een auto van dit kaliber. Over het dashboard zijn we gemengd positief, het is een combinatie van elementen die we al kennen uit andere modellen van het merk, afgewisseld met een zeer sportieve afwerking. Overal vinden we rode stiksels terug.  Het stuurwiel, de vloermatten, de stoelen, de pook en de knoppen voor de bediening van de ventilatie zijn allemaal met dezelfde rode stiksels afgewerkt. Aan de onderzijde is het stuurwiel afgeplat, en twee grepen vergemakkelijken de grip tijdens een stevig stuurpartijtje.

Het rijden in de Subaru WRX STi is werkelijk een feest. Het geluid is heerlijk donker en stimuleert het indrukken van het gaspedaal. Dankzij geavanceerde vierwielaandrijving blijft de koers ook in zeer scherpe bochten met hoge snelheid stabiel. Het is goed mogelijk om precies te richten bij het insturen van een bocht, er is altijd genoeg feedback. Eigenlijk kan je het bijna nooit te bont maken, mits de veiligheidssystemen zijn ingeschakeld. Worden deze uitgezet, dan is het feestje nog een stuk groter, maar is er ook een hogere alertheid van de bestuurder noodzakelijk. Het kan namelijk best zijn dat de achterkant om komt zodra het gas in een scherpe bocht volledig wordt gevloerd. Al met al is het rijden in de Subaru WRX STi een cadeautje. Bovendien is hij door z’n ruimteaanbod nog best praktisch. Vier volwassenen kunnen zonder probleem inclusief bagage op een wekenlange trip. Jammer genoeg hebben de maatregelen van het kabinet ervoor gezorgd dat we dit model vooralsnog maar weinig gaan zien op de Nederlandse snelwegen. Ben je echter een liefhebber, schroom dan niet om naar de dichtstbijzijnde Subaru-dealer te snellen.