Heeft u wel eens van de Suzuki Kizashi gehoord? Voor 99% van de Nederlanders is deze auto volslagen onbekend. De naam Suzuki doet denken aan kleine stadsauto’s of aan compacte terreinauto’s. De modellen Swift en Vitara klinken bekender in de oren. Niettemin is het autoverhaal die de Kizashi onder uw aandacht wilt brengen. Onze ervaring met deze auto was een aangename verrassing. De Suzuki Kizashi is een 5-deurs auto in het D-segment. Sinds 2010 is de auto op de Nederlandse markt verkrijgbaar. In verkoopcijfers is de auto nauwelijks aanwezig. Totaal zijn er sinds de introductie een kleine 150 Kizashi’s in ons land verkocht. Volgens Suzuki is dat geen probleem. De Kizashi is gebouwd voor de Noord-Amerikaanse markt. In Europa is de Kizashi enkel aanwezig om het imago van Suzuki verder vorm te geven.

Uiterlijk ziet de Suzuki Kizashi er gespierd uit. De auto heeft een gedrongen en stoer design. De forse grille en de brede accenten onder de mistlampen staan sportief. Ook aan de zijkant en achterkant heeft de auto diverse sportieve looks gekregen. Vooral de beide uitlaten zijn erg opvallend. Wanneer we de auto binnenstappen komen we terecht in alle rust. Het dashboard en de bekleding zijn overheersend donker. Enkele chroomkleurige lijsten geven ‘gezelligheid’. De Kizashi is standaard voorzien van vele luxe. Leren bekleding, stoelverwarming, elektronisch verstelbare stoelen, bluetooth en een elektrisch bedienbaar kantel- en schuifraam maken hier onderdeel van uit. De ergonomie van het dashboard is prima. Alle functies zijn eenvoudig bedienbaar. Wel moeten we opmerken dat de rechterzijde van het middenconsole voor de bestuurder iets te ver weg is. Dit betekend dat je tijdens het rijden naar voren moet leunen om enkele knoppen te bedienen. Helaas  missen we in deze auto een mooi vormgegeven infosysteem met navigatie. Concurrenten in het D-segment zoals de Opel Insignia of de Volkswagen Passat doen dit beter.

Tijdens het rijden kunt u prima vertoeven in de Suzuki Kizashi. De stoelen zijn comfortabel en in alle posities verstelbaar. Ook het stuur is in hoogte verstelbaar. De bediening van stuur en schakelpook is goed. Ronduit een auto waarin je heerlijk grote afstanden kan afleggen. Bent u ook nog muziekliefhebber dan kan ik u helemaal welkom heten. De Kizashi is relatief stil tijdens het rijden. Dit gecombineerd met een uitstekend geluidssysteem maakt het compleet. Door aanwezigheid van een subwoofer in de kofferbak is vooral muziek met basklanken geschikt te beluisteren. Op de achterbank kan een persoon tot en met 1,85 meter prima zitten. De kofferbak is met 461 liter redelijk goed.

De grootste verrassing van deze auto is de wegligging. De Suzuki Kizashi kan het op dit punt prima opnemen tegen de gevestigde orde in het D-segment. De Suzuki Kizashi is in Nederland in twee versies verkrijgbaar. Wij reden de 178 pk sterke Kizashi met CVT-automaat en vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving is met één druk op de knop te activeren. Zowel met als zonder vierwielaandrijving ligt de Suzuki in bochten strak op de weg. Ook bij acceleratie in bochten is de Japanner amper tot gripverlies te krijgen. Het stuurgevoel is lekker communicatief en direct. Aan de versnellingbak zult u wellicht wat moeten wennen. De auto is voorzien van een prima functionerende traploze CVT-automaat. Wel merken we dat de automaat bij lage toerentallen of vanuit stilstand even tijd nodig heeft om te reageren. Wanneer u wilt kunt u het schakelen ook zelf in de hand nemen door het pookje of de flippers achter het stuur te gebruiken.

Er zit echter ook één heel groot nadeel aan de Suzuki Kizashi. De 178 pk sterke 2.4 liter benzinemotor is namelijk zeer onzuinig. Ons testverbruik komt uit op een kleine 9 kilometer per liter, waarbij we 90% van de kilometers zonder vierwielaandrijving hebben gereden. Wellicht is 10 á 11 kilometer per liter ook te halen, maar dan stopt het wel. Dit hoge energieverbruik geeft de auto een D-label. Naast de hoge brandstofkosten prijst de Suzuki zich ook nog eens markt uit met zijn aanschafprijs. De vierwielaangedreven versie met CVT kost namelijk € 39.455,-. Deze hoge prijs wordt met name veroorzaakt door het fiscale stelsel in Nederland. U betaalt ongeveer € 9.000 aan CO2-heffing. De kosten van de auto zullen vermoedelijk ook de belangrijkste reden zijn dat de Kizashi weinig wordt verkocht.

Kortom, de Suzuki Kizashi is een verrassend goede rijdersauto. De auto heeft een compleet interieur, enkel het navigatiesysteem missen we. Tot slot aan Suzuki de opdracht om een zuinigere motor in de auto te bouwen, zodat brandstofverbruik en prijs dalen.