De Suzuki Swift is een lieveling in het B-segment. Ondanks het feit dat de Jap al in het najaar van zijn leven zit, verkoopt ‘ie nog behoorlijk goed. Vorig jaar gingen er meer dan tweeduizend stuks naar hun nieuwe eigenaar. Zijn geheim? De Swift heeft een betrouwbaar imago, degelijke techniek en ziet er nog kek uit ook. Want hoewel het ontwerp alweer een vijftal jaren oud is, komt hij toch nog actueel over. Voor modeljaar 2015 is de Swift bovendien opnieuw onder handen genomen. Reden genoeg dus voor een rij-impressie.
De motor is op details opnieuw aangepast en ondanks het woud aan driecilinders dat tegenwoordig in compacte modellen te vinden is, heeft de Jap gewoon nog een viercilinder aan boord. Een 1200cc grote benzinemotor levert 90pk en 120nm. Geen denderende cijfers, maar heel behoorlijk in de praktijk. Opvallend is dat Suzuki met zijn beproefde techniek een ontzettend zuinige auto heeft weten te bouwen. Tijdens een uitgebreide rit over voornamelijk de autosnelweg scoorden we 4,3 liter per honderd kilometer. Met een groot traject stadsverkeer erbij kwamen we alsnog nauwelijks boven de 5 liter uit. Dat zijn waarden die door kleine motoren met turbo alleen op papier worden gerealiseerd. De Japanner weet deze echter daadwerkelijk te bereiken. De bestuurder wordt hierin geholpen door een start-stop systeem en een schakelindicator.
De gedateerdheid van het model komt wel terug in het interieur. Het dashboard is strak, zwart en zakelijk, maar de afwerking sluit niet altijd meer aan op die van veel concurrenten. Overigens is de functionaliteit wel gewoon goed en hetzelfde geldt voor de indeling van de verschillende compartimenten. Het stuurwiel voelt goed aan en dankzij stuurwielbediening kan je je handen aan het stuur houden wanneer audio of telefoon wordt bediend. Overigens is er standaard geen navigatie aanwezig, wel is het mogelijk er achteraf een te monteren op het dashboard. De uitrusting is van een behoorlijk niveau. We noemen een licht- en regensensor, keyless entry, stoelverwarming, bluetooth en telefoonbediening, een usb-aansluiting en cruise control. Deze luxe is onderdeel van het exclusive uitrustingsniveau.
De stoelen zitten goed, maar voor lange afstanden is het wel nodig om een paar keer te verzitten. De handbak heeft een vorm van een golfbal en kent vijf verzetten. Het onderstel is tamelijk comfortabel alhoewel hij last heeft met korte oneffenheden. Verder is het stuurgedrag ronduit neutraal te noemen. De Swift weet vooral te overtuigen vanwege z’n uiterlijk, lage verbruik en praktische bruikbaarheid. Zo is de bagageruimte 211 liter en passen er zeker vier volwassen in. Bovendien is de prijs erg aantrekkelijk. In het laagste uitrustingsniveau heb je ‘m al voor net iets minder dan 15 mille, maar in de luxe uitvoering die wij reden betaal je slechts tweeduizend euro meer. Wij verwachten dat we zeker nog een heel aantal nieuwe Swifts op de Nederlandse wegen zullen gaan zien. Want dankzij het lage praktijkverbruik en de geringe maandelijkse kosten blijft de auto voor veel consumenten gewoon erg aantrekkelijk.
Benieuwd naar de Suzuki Swift Private lease? Check de link.