Test Fisker Karma EcoSport

Test Fisker Karma EcoSport

2019-02-12T10:43:54+00:0012 Feb 2019, 10:54|Categories: Tesla|

Het uiterlijk van een hardcore sportwagen, gecombineerd met een zeer lage CO2-uitstoot dankzij een elektrische motor met een actieradius tot 80 kilometer. Dat is in het kort het concept achter de Fisker Karma. Het ultieme bewijs dat sportiviteit en elektrisch rijden samen kunnen gaan. De belangrijkste vraag die we in het achterhoofd hielden tijdens het testen was de mate van dynamiek tijdens het rijden. En op die vraag kan een positief antwoord worden geformuleerd. De Fisker Karma stuurt behoorlijk scherp en voelt ondanks bijna 2,5 ton gewicht niet zwaarlijvig aan.

Er zijn drie verschillende uitvoeringen mogelijk: EcoStandard, EcoSport en EcoChic. Het overgrote deel van de circa 125 kopers in Nederland ging voor de Eco Sport. Standaard is de Karma al behoorlijk luxe uitgevoerd met ondermeer Bi-Xenon koplampen, Dual-zone airco, Parkeersensoren voor- en achter en stoelverwarming. De EcoSport uitvoering heeft als extra’s een met de hand afgewerkt Bridge of Weir leder, tapijtondergrond van gerecycled PET, kunststof in de middenconsole en in de portierbekleding en een navi en achteruitrijcamera.

Vanbinnen is de Fisker nogal luxe en straalt een bijzondere sfeer uit. De meeste knoppen zijn weggewerkt in het infotainment systeem. De stoelen zitten goed en zijn elektrisch verstelbaar. De middenconsole loopt door de hele auto en de voorpassagiers kunnen dankzij een stukje glas een kijkje nemen in het hart van de auto: de accu’s. De achterpassagiers zitten goed, hoewel de uitstap enigszins bemoeilijkt wordt door uitstekende delen.

De elektromotor is gekoppeld aan een viercilinder benzinemotor en samen leveren ze maar liefst 408pk. Het maximum koppel ligt op een zeer hoge 1300Nm en dat voel je vooral in het accelereren, hetgeen naar de honderd slechts zes seconden duurt. De top ligt op 200 kilometer per uur. Bij het starten staat de auto in de ‘stealth’ modus. Met een volle accu kan je dan 80 kilometer afleggen. Als deze leeg is, springt de benzinemotor aan, waardoor je nog eens een actieradius van ruim 400 kilometer hebt. Op deze manier is elektrisch rijden dus geen concessies doen op het gebied van praktische bruikbaarheid.

Dankzij een CO2-uitstoot van slechts 51 gram per kilometer geniet de zakelijke rijder van 14 procent bijtelling. Fisker is echter voornemens deze waarden te verlagen, zodat er nul procent voor zakelijke rijders hoeft te worden bijgeteld. Met het concept van een zeer sportief uiterlijk, de gecombineerde elektro- en benzinemotor en de knappe prestaties weet Fisker zich uitermate goed te positioneren op de Nederlandse markt. Bovendien zijn er diverse fiscale voordelen en met de toekomstige plannen van Fisker op het gebied van het verlagen van de CO2-uitstoot, kan je erop rekenen dat er nog heel wat Karma’s zullen worden verkocht.

Specificaties

Motorinhoud
cc
Aantal cilinders
Vermogen (PK)
408pk
Acceleratie 0-100(sec)
6.3s
Topsnelheid (Km/u)
200
Prijs testauto

Plus punten

  • Prachtig design
  • Dynamisch rijgedrag
  • Geweldig concept

Min punten

  • Ontbreken zescilinder sound