Test Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Test Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

2019-10-21T10:16:36+00:0021 Oct 2019, 10:52|Categories: Tesla, Uitgelicht|

Duizenden leaserijders kiezen momenteel maandelijks voor de Tesla Model 3. De belangrijkste reden daarvoor is natuurlijk de lage bijtelling van 4% tot een aanschafwaarde van 50.000 euro, maar er zijn meer redenen om te gaan voor de nieuwste telg van Tesla. Liefhebbers van snelheid zijn namelijk aan het goede adres bij Tesla, en ook wordt elektrisch rijden in zakelijk Nederland steeds meer standaard. Dan kan je niet meer aankomen met een sjoemeldiesel.

Het uiterlijk van de Tesla Model 3 is natuurlijk smaakafhankelijk, maar wij kunnen het design wel waarderen. Vooral de voorzijde oogt stoer met een mooie neus. Wij rijden de Model 3 in een mooie blauwe kleur. Ook binnenin gaat het er luxe aan toe. Vrijwel alle mogelijke opties zijn aangekruist bij de bestelling van deze Tesla. Zo hebben we stoelverwarming, stuurwielverwarming, een dakje maar ook een autopilot systeem. Dankzij het supercharger netwerk zit ook op langere afstanden je accu razendsnel vol. We nemen de proef op de som en rijden van Amsterdam naar Zwolle. Eenmaal aangekomen blijkt het daar erg rustig te zijn. De laadkabel gaat in het contact en in het warme interieur kan je rustig wachten totdat de Tesla is volgeladen. De laadsnelheid ligt erg hoog, met zelfs 700 kilometer cumulatieve actieradius per uur sta je hier nooit lang.

Om eens te ervaren wat de actieradius in de praktijk doet, hebben we gekozen voor een representatieve rit na te bootsen. De afstand is iets meer dan 100 kilometer en gaat voor een deel over de snelweg. De testomstandigheden zijn droog, en de temperatuur ligt op een graad of 19. Redelijk gemiddelde omstandigheden voor de late lente, zomer en herfst. Van veel elektrische auto’s is bekend dat ze minder goed scoren qua actieradius bij koud weer, daar hebben we nu dus geen last van. De eerste twintig kilometer gaan over een 80-kilometer traject, maar wel valt op dat de praktijk net wat minder zuinig is dan de boordcomputer vooraf berekend heeft. Bij een afgelegde afstand van 25 kilometer draaien we de snelweg op. Het valt op hoe stil de Tesla is, ook op 130 kilometer per uur. Heerlijk rustig rijden dus. Wel neemt het verbruik fors toe, onderstaande afbeelding laat de toename van het verbruik goed zien.

Voor veel mensen is de Tesla Model 3 een ideale reisgenoot. Met een WLTP actieradius in de long range van 530 kilometer heb je nooit last van laadstress. Wel markant is dat ondergetekende en vele anderen met mij vaak als eerst de actieradius checkt wanneer we een auto instappen. Maar dit is bij elke elektrische auto en zal met het oplopen van de actieradius wel verdwijnen. De Model 3 is verkrijgbaar voor 50 mille, en met wat opties kom je op een kleine 60 duizend euro. Daarmee kom je vaak nog onder de 200 euro bijtelling netto per maand, ideaal dus voor de zakelijke rijder. Ook steeds meer particulieren rijden al in een Model 3. De vooruitgang lijkt niet te stoppen, Tesla scoort volop. Wat ons betreft terecht dat de Tesla Model 3 over 2019 hoogstwaarschijnlijk het best scorende model gaat worden!

Plus punten

  • Zeer voordelig in bijtelling (4% tot 50k in 2019)
  • Comfortabel
  • Flinke actieradius (530km WLTP)

Min punten

  • Op de snelweg veel minder zuinig
  • Vanaf 2020 minder voordelig in bijtelling (8%)