In een tijd waarin auto’s steeds duurder worden, is de Citroën C3 een gunstige uitzondering. Voor minder dan 25 mille rijdt je er al eentje, en dan heb je ook nog eens een behoorlijk uitgerust model. Wij reden de Max uitvoering die voor iets meer dan vijfentwintig duizend euro over de toonbank gaat, maar dan heb je ook gelijk zaken als stoelverwarming, stuurwielverwarming, Apple Carplay en een mooi infotainmentsysteem. Kom daar maar eens om in een Volkswagen Polo, waarvan de prijzen beginnen rond 26 mille. Dan heb je te maken met een relatief kaal model, waar weliswaar hele basale zaken hun weg naar het interieur hebben gevonden, maar waar bovenstaande zaken absoluut ontbreken. De VDA-bagageruimte norm voorspelt een nek-aan-nek race, want zowel Polo als C3 scoren hier een ruime 300 liter aan bagageruim. Hooguit heeft de C3 wat meer ruimte tot hoger in de nok, als je akkoord gaat met minder zicht in de achteruitkijk spiegel.
Helemaal nieuw bij de Citroën C3 zijn de twee digitale schermen. Eentje pal voor je neus, met daarop de basale trip- en snelheidsinformatie, en het centrale systeem voor media, navigatie, Apple Carplay / Android Auto en telefoon. Er zijn veel fysieke knoppen aanwezig, en dat bevalt ons wel. Op hun eigen website omschrijft Citroën het als volgt: “De iconische C3 waar u van houdt is in alle opzichten verbeterd: innovatief, modern, slim en nu ook leverbaar met een hybride aandrijflijn.” Dat laatste duidt op de mild hybride aandrijflijn, waardoor er brandstof zou kunnen worden bespaard. In praktijk noteren we 1 liter benzine op 17 a 18 kilometer, een prima score voor dit segment, maar zeker niet baanbrekend. Uitstekend te noemen is het gewicht, want met 1126 kilo is het echt een lichtgewicht. Je valt in Nederland binnen de gunstige categorie MRB. Op die manier kan je met de traditionele benzine aandrijving qua TCO dichtbij de e-C3 komen, de elektrische variant van dit model. Die versie komt pas later dit jaar op de markt. Het centrale scherm is niet altijd even intuïtief. Daarnaast reageert het touchscreen soms traag, wat irritatie kan opwekken als je snel wilt schakelen tussen functies.
De Citroën C3 heeft een wielbasis van 2,54 meter, en dat komt ten gunste van de passagiers. Je ziet prima op de achterbank als volwassene van gemiddelde lengte, zowel in hoofd als beenruimte uitgedrukt. Prettig is ook dat de stoelen prima zitten. Met een vermogen van 100 pk is de C3 ondanks het bescheiden getal op papier verrassend vlot. De 1.2 Turbo-motor levert genoeg kracht om moeiteloos in te voegen op snelwegen en bij normaal rijden geen gebrek aan acceleratie te voelen. De topsnelheid van 183 kilometer per uur is zelfs bovengemiddeld. De vering is goed afgestemd op comfort, wat zorgt voor een soepele rit, ook wanneer er zich meer oneffenheden in de wegen bevinden. De C3 absorbeert oneffenheden goed en masseert ze weg voor de inzittenden. Geheel in traditie met het merk.
De Citroën C3 1.2 Turbo 100 pk is een compacte hatchback die in de praktijk laat zien dat het merk zijn comfortabele reputatie niet uit het oog verliest. De auto is gebruiksvriendelijk, en biedt voldoende ruimte voor een klein gezin. De kofferruimte is daarentegen relatief klein. Het uiterlijk is opvallend en onderscheidend. Leuk, zonder onbescheiden te zijn. Met een prijs van net geen 25 mille is de C3 bovendien een koopje in het huidige auto landschap. Daarmee verdient de Citroën een plaats op je shortlist, als je in de markt bent voor een auto in dit segment. Een prima optie!