De Citroën e-C4 is van de generatie elektrische auto’s die al voor de decenniumwissel zijn gepresenteerd. Het vormt een generatie no-nonsense EVs, waarbij de early adapters best wel wat moeite moesten doen om de kinderziektes te doorgronden en te overwinnen. Inmiddels is het landschap binnen de (B)EVs natuurlijk significant veranderd. Eisen van de consumenten zijn er steeds meer, en soms zorgt dat ervoor dat sommige merken die eisen in ontwikkeling maar nauwelijks bij kunnen houden. Het Franse merk doet goed z’n best, maar weet op onderdelen niet altijd raak te schieten.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

De Citroën e-C4 presenteert zich als een comfortabele elektrische hatchback met een vermogen van 156 pk. Bij het instappen voel je meteen de focus op comfort. De stoelen zijn zacht en bieden voldoende ondersteuning, perfect voor lange ritten. Het interieur is ruim en biedt een prettige atmosfeer, wat het rijden aangenaam maakt, vooral in stadsverkeer. Echter, ondanks de sterke punten op het gebied van comfort, zijn er enkele aspecten die de e-C4 een wat ouderwetse uitstraling geven. De laadmogelijkheden zijn beperkt en niet zo intuïtief als je zou hopen van een moderne elektrische auto. Dit kan frustrerend zijn, vooral voor bestuurders die vaak onderweg zijn en efficiënt willen opladen. Gelukkig heeft het merk nu wel gebruik gemaakt van het batterijpercentage dat nu altijd zichtbaar is, vooral handig wanneer je niet precies weet of je uit kunt gaan van de getoonde actieradius. Naast de WLTP waarde die altijd al getoond werd, komt er ook een dynamische waarde in beeld, waardoor je bereik een stuk realistischer is weergegeven.

Soms laat de ergonomie wat te wensen over. Sommige bedieningselementen in het scherm voelen niet zo gebruiksvriendelijk aan en kunnen wat meer hedendaagse touch-ups gebruiken. Het infotainmentsysteem is een ander punt van kritiek; het voelt verouderd aan en mist de snelle reactietijden en gebruiksvriendelijke interfaces die je tegenwoordig in veel concurrenten ziet. Ook een klein voorbeeld daarbij is de scherpte van de graphics, die is tegenwoordig bij concurrentie echt heel hoogwaardig.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Samenvattend biedt de Citroën e-C4 een comfortabele rijervaring met een solide elektromotor die over meer vermogen dan voorheen beschikt. Daar waar we het eerder nog met pakweg 130pk moesten stellen, is het nieuwe elektromotor uit het Stellantis concern nu ook naar dit model gekomen. Voortaan is er de beschikking over een netto 51 kWh capaciteit, terwijl het gewicht nauwelijks is toegenomen. Die bedraagt namelijk 1516 kilo, en dat is vrij licht als het gaat om een (B)EV. Sprinten van 0 naar 100 kilometer per uur is met 9,7 seconden oké te noemen, maar een forse duw in de rug ontbreekt. Gelukkig staat deze elektromotor van Stellantis bekend om z’n zuinigheid, dus ben je na 300 kilometer nog niet uitgereden op een acculading stroom. Praktisch is hij best redelijk, met een kofferruimte die 380 liter opslokt. De Citroën opereert in een lastig en drukbezochte segment waardoor de verkopen onder druk staan. Geen wonder dat kort na dit schrijven het merk met een vernieuwde versie van de e-C4 is gekomen. Die bevat naast optische wijzigingen ook de nodige interne verbeteringen. Dat maakt een bezoek aan de showroom zeker de moeite waard.