De Kia EV6 is een bekende speler in het groeiende aanbod van elektrische voertuigen op de Nederlandse markt. Sinds september 2024 is deze volledig elektrische SUV beschikbaar, en het lijkt erop dat Kia met deze wagen niet alleen inspeelt op de vraag naar elektrische mobiliteit, maar ook op praktische bruikbaarheid gecombineerd met simplisme in de positieve zin van het woord. De Koreaan is gefacelift, hoog tijd dus voor een review. Met een prijs van €48.995 rijklaar voor de bruto 63 kWh accuvariant, bevindt de EV6 zich in een prijscategorie die concurrerend is met andere populaire elektrische voertuigen.

De Kia EV6 trekt meteen de aandacht door zijn futuristische en gestroomlijnde ontwerp. Op de foto zie je overigens de EV6 GT, maar deze is op details na grotendeels vergelijkbaar met het geteste model. De combinatie van scherpe lijnen, een lage daklijn en brede wielkasten geeft de auto een sportieve uitstraling, die past bij het moderne karakter van de Koreaan. De neus is smal en de koplampen hebben een onderscheidende vorm, wat de EV6 een dynamisch uiterlijk geeft.

Binnenin biedt de Kia EV6 een moderne en minimalistische uitstraling. Het dashboard is uitgerust met twee grote, gebogen schermen die fungeren als instrumentenpaneel en infotainmentsysteem. De interface is intuïtief en goed geoptimaliseerd voor gebruik onderweg. Fijn is dat er veel fysieke knoppen aanwezig zijn, maar er tegelijkertijd toch een opgeruimde sfeer hangt. De materialen voelen premium aan, met een slimme mix van stoffen en kunstleder. Het interieur is ook verrassend ruim, ondanks de sportieve uitstraling van de auto. Dankzij het platform van de EV6 is er voldoende ruimte voor vijf personen, en de kofferbak biedt een capaciteit van 520 liter, net wat bovengemiddeld voor het segment.

De Kia EV6 is uitgerust met een achterwielaangedreven aandrijflijn, wat zorgt voor een dynamisch rijgedrag. Het 125 kW (170 pk) aan vermogen is voldoende voor een vlotte acceleratie, zonder dat de auto te veel inboet op comfort. Het maximumkoppel van 350 Nm zorgt voor een goede respons tijdens het rijden. Dankzij het achterwielaandrijfsysteem is het rijgedrag vooral plezierig bij bochten en lange snelwegritten. De auto voelt stabiel aan en biedt een uitstekende wegligging. De Kia EV6 heeft niet de pure sportieve flair van sommige duurdere modellen, maar voor de gemiddelde bestuurder is het rijplezier meer dan voldoende. De 170pk doet je niet naar meer verlangen.

Wat betreft de actieradius biedt de Kia EV6 een respectabele 428 kilometer volgens de WLTP-testcyclus, wat het op papier een uitstekende keuze maakt voor lange ritten. De winterkou is echter weerbarstiger, want dan kan het zomaar zijn dat je zoals in ons geval 27,5 kWh per 100 kilometer aan verbruik scoort, en dan daalt de actieradius naar 250 kilometer. Dit is wel op basis van een avondrit op de snelweg met 130 kilometer per uur en kwikstanden rond nul.

De laadtijd van de Kia EV6 is bijzonder gering wanneer je gebruikmaakt van een snellader. Met een laadvermogen van maximaal 230 kW is het mogelijk om de accu van 10 tot 80 procent op te laden in slechts 18 minuten, wat de EV6 ideaal maakt voor lange reizen en on-the-go opladen.

De Kia EV6 is een complete elektrische SUV die een uitstekende balans biedt tussen stijl, prestaties en efficiëntie. Met zijn futuristische ontwerp, uitstekende actieradius en vlotte rijprestaties is het duidelijk dat Kia een sterke speler heeft neergezet in de elektrische voertuigenmarkt. De prijs van €48.995 voor deze testvariant maakt het tot een oké keuze voor mensen die op zoek zijn naar een kwalitatieve, goed uitgeruste elektrische auto zonder de torenhoge prijs van luxere modellen. Daarbij moet wel gesteld worden, een auto als de Ford Explorer is een stukje goedkoper maar doet nauwelijks onder voor de EV6. Toch is de optelsom positief voor de EV6, en weet hij ons op de lange termijn (zie ook de standaard 7 jaar garantie) zeker te overtuigen.