Heb je een budget van 40.000 euro, dan adviseren je om deze auto heel hoog op je lijst te zetten. Hij is vrijwel ruimer dan concurrentie voor deze prijs, heeft een prima WLTP range van 384 kilometer, is vlot genoeg en heeft een 450 liter grote bagageruimte. Als je dan nog tweeduizend euro doorspaart, krijg je de Extended Range. Dan heb je een 79,0 kWh netto capaciteit. batterij aan boord, 204 pk in plaats van 170pk en ga je in 8,5 seconden van nul naar honderd, in plaats van 9 en een beetje. Ohja, en qua WLTP ga je er flink op vooruit, namelijk naar een indrukwekkende 545 kilometer. Dit is eigenlijk de sweet spot van de Ford Explorer EV, een auto met een verhaal. De nieuwste generatie EVs verwijst terug naar een nostalgisch verleden, net als een indrukwekkende lijst aan opkomende EV-modellen, waaronder de Ford Capri.

Grote schoenen om te vullen dus. Maar eerlijk is eerlijk, op papier is de Extended Range met RWD, achterwielaandrijving dus, een goede aanbieding. De 204pk motor is vlot en voelt krachtig, mede dankzij 310Nm koppel waarmee het vermogen wordt afgegeven op de achterwielen. Die achterwielaandrijving zorgt voor een natuurlijk aanvoelende rijbeleving met zelfs een vleugje sportiviteit in de bochten. Hij voelt vlot aan, maar niet supersnel. Je kunt de lithium-ion batterij vullen met maar liefst 185 kW aan snellaadvermogen, dat is echt indrukwekkend in dit segment en is bijna nergens elders te vinden voor 42 mille en een beetje. Je hoeft op die manier bij een vulbeurt van 20 naar 80 procent ongeveer 26 minuten aan de laadpaal te staan. Standaard laden aan de gewone laadpaal doet hij met 11 kW.

De auto weegt behoorlijk zwaar, maar gelukkig merk je dit niet tijdens het rijden. Het gaat om 1908 kilo schoon aan de haak. Onderstel en aandrijving weten die kilo’s goed te verbergen. Voor de fiscus is dat wat lastiger, dus het is zaak om te berekenen wat het je onder rechts beleid in de toekomst gaat kosten. Er mag 1000 kilo aan de trekhaak getrokken worden. Best prima, maar niet indrukwekkend. Het bagageruim meet 450 liter en dat is best behoorlijk. Voorin zit je prima, maar achterin is dit een ander verhaal. Dat is vooral een plaats waar kinderen zich thuis zullen voelen. De hoofd- en vooral de beenruimte voldoet gewoon niet voor de wat langere volwassene. Het is duidelijk dat dat het compartiment is waar qua ruimte beknibbeld is.

Voorin biedt de Explorer een fijne werkplek, met een groot centraal scherm waarachter je nog vanalles uit het zicht kunt leggen. Ideaal, want tijdens het vergrendelen duurt het op die manier wel even voordat een roofovervaller zich een weg weet te banen tot de artikelen die daar al dan niet gesitueerd zijn. Een mooi opbergvak naast het aanwezige dashboardkastje. Het scherm oogt groot en heeft mooi grote knoppen waarop je prima informatie kunt aflezen. Het systeem werkt uiterst gemakkelijk. Zaken als ventilatie en temperatuursregeling staan altijd in beeld. Complimenten. Wat ons betreft is dit hét voorbeeld hoe het zou moeten wanneer je de boel digitaliseert, en als fabrikant besluit om een hoop knoppen weg te bezuinigen. Op het stuur zijn die knoppen gelukkig nog wel gewoon te vinden, en ook daar kan je je weg snel vinden. Jammer dat net als bij Volkswagen broertje ID4 de achterste portieren enkel middels een zogeheten ‘rear’ knopje te bedienen zijn.

De Ford Explorer EV bewijst zich in deze test als een gebruiksvriendelijke, aangename en ruime EV die ook nog eens behoorlijk zuinig is. We komen met gemak onder de 20,0 kWh per 100 kilometer, terwijl koude regen het kwik in onze testweek richting het vriespunt drijft, in elk geval voor het gevoel. Je bewijst jezelf een dienst met de Extended Range, waarbij je zelfs in winterweer 400 kilometer ver komt. Conclusie, de Ford Explorer EV is een fijne reisgenoot, ook voor hen die zich het digitale tijdperk nog niet eigen hebben gemaakt.