De Mazda 2 Hybrid is een interessante toevoeging aan het B-segment, zeker in 2024. Mazda heeft met de update dit model een belangrijke eigen karakter meegegeven tegenover het zustermodel. Opmerkelijk genoeg is dit zustermodel niet de reguliere Mazda 2, die er compleet anders uit ziet, maar de Toyota Yaris Hybrid. Dankzij de samenwerking met Toyota, die al sinds 2015 bestaat, heeft Mazda de technologie van de succesvolle Toyota Yaris Hybrid overgenomen. Met zijn geavanceerde hybride aandrijflijn en moderne technologieën, belooft Mazda met de nieuwe 2 Hybrid niet alleen zuinigheid, maar ook een prettige rijervaring. Alle reden voor een praktijktest voor deze poging in het rijkgevulde b-segment.

Exterieur

In tegenstelling tot de vorige versie van de Mazda 2 Hybrid heeft deze vernieuwde versie een sterke, herkenbare stijl met de iconische Mazda-neus, wat deze auto een unieke uitstraling geeft. Ondanks de gelijkenissen met de Yaris Hybrid zie je in de iconische gril (5-hoek), stoere koplampen en de aangescherpte achterlampen duidelijk het Mazda DNA terug. Meer dan de reguliere Mazda 2 straalt deze Hybrid zelfvertrouwen en energie uit. Je zou dit model ook wel kunnen vergelijken met een sportieve sneaker, die altijd klaar staat om mee weg te sprinten. De vraag is of dat ook waargemaakt kan worden, maar daar straks meer over.

Interieur

Binnenin biedt de Mazda 2 Hybrid een fijne mix van moderne technologie en gebruiksgemak. De testauto was goed uitgerust met een intuïtief infotainmentsysteem. Het scherm staat relatief dichtbij de gebruiker,  wat de veiligheid ten goede komt. Dit wordt nog versterkt door de goede combinatie tussen adequate touchbediening en fysieke knoppen. Draadloos opladen is een handige toevoeging, en de algehele afwerking is van hoge kwaliteit. De ruimte achterin is verrassend genoeg voor een compacte hatchback—zelfs een gemiddelde kinderwagen pastte er goed in.

Motor en Prestaties

De 1.5-liter driecilinder benzinemotor in combinatie met de elektromotor levert een indrukwekkend vermogen. Ook in de EV-modus, blijft de kracht behouden en rijdt je geruisloos over de weg. Deze hybride aandrijflijn is niet alleen zeer zuinig—met gemak een verbruik van 1 op 25—maar biedt ook voldoende pit voor een plezierige rijervaring. Het schakelen met de automatische transmissie is soepel en zorgt voor een comfortabele rit, ideaal voor zowel stadsverkeer als langere afstanden. De vlotte wendbaarheid van de auto geeft soms het gevoel alsof je in een kek raceauto’tje zit, maar de neiging proberen we te onderdrukken. Zeker omdat deze auto ook in de praktijk erg goed werkt voor de lange ritten.

Rijervaring

Met de overvloed aan rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol en lane-keeping assist, voelt het rijden in de Mazda 2 Hybrid veilig en aangenaam. De assistentiesystemen werken prettig samen en de mogelijkheid om gedeeltelijk mee te sturen, maakt het rijden ontspannen. Het enige minpuntje zijn de Europees verplichte piepjes van de systemen; hoewel ze uitgeschakeld kunnen worden, vereist dit enige inspanning. Er zijn fabrikanten die dit makkelijker maken voor de bestuurder, zoals in de eveneens B-segmenter Lexus LBX.

Conclusie

Met een prijsrange van 26-34k is de Mazda 2 Hybrid goed geprijsd voor wat je krijgt. De testauto in het opvallende Glass Blue was een echte blikvanger en bevestigt dat je met deze hybride niet alleen kiest voor efficiëntie, maar ook voor stijl en comfort. De Mazda 2 Hybrid 2024 is een uitstekende keuze voor forensen die veel kilometers maken. Met zijn combinatie van zuinigheid, comfort en moderne technologie biedt hij een aantrekkelijke optie in het B-segment. Hoewel hij vergelijkbaar is met de Toyota Yaris Hybrid, heeft de Mazda 2 Hybrid echt zijn eigen karakter. Samen met de Toyota is het de enige volwaardige hybride in zijn segment en een aanrader voor wie op zoek is naar een verantwoorde keuze in de klasse van de compact hatchbacks.