Elektrisch rijden en Mazda is een nieuwe combinatie. Het merk richtte zich jarenlang op het verder verduurzamen van diesel- en benzine motoren, zonder het verschijnen van elektrische autos of hybride varianten. Tot Mazda in 2020 met een batterij-elektrische MX-30 op de markt kwam, met in de praktijk een beperkte range van circa 170 kilometer. Voor gebruik als boodschappenwagen zal dit voldoende zijn, maar voor bijvoorbeeld een retourtje Amsterdam-Eindhoven moet je actief op zoek naar een laadpaal, anders kom je niet meer thuis. Om deze laadstress weg te nemen is er nu de Mazda MX-30 R-EV. Een EV met een benzine range-extender, met onderhuids een wel heel unieke techniek: de Wankelmotor. Tijd voor een test voor deze bijzondere auto.

Bijzonder instappen in bijzonder interieur
Bijzonder is de auto op veel vlakken. Bij het instappen van de auto springt het gebruik van natuurlijke en gezellige materialen in het oog. Niet eerder hebben we op deze manier kurk verwerkt gezien, wat ons betreft een geslaagde combinatie met het bruine leer. Ook de tafelachtige middenconsole geven een huiselijke sfeer. Het stuur voelt premium aan evenals het zwarte zachte leer op het dashboard.

Het interieur is herkenbaar Mazda en tegelijk weer uniek is vormgegeven. De temperatuur en de ventilatie is in deze MX-30 te bedienen met zowel fysieke knoppen alswel een touch-display in het midden. Het ziet er leuk uit, maar het is wel de vraag is hoeveel dit scherm toevoegt. Het hoofddisplay voor navigatie en entertainment is mooi verwerkt in het interieur en werkt zoals we van Mazda gewend zijn. Het scherm is niet toegerust met touch, toch wel een minpunt bij het snel willen instellen van een reisdoel of  het gebruik van Apple Carplay/Google Auto.

De MX-30 R-EV heeft een ruim interieur met fraaie details. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende ondersteuning. Achterin is er prima beenruimte voor volwassenen, maar de hoofdruimte is wat beperkt door de aflopende daklijn. Voor kinderen is het slecht zicht naar buiten, en de kleine ramen kunnen een opgesloten gevoel geven.

Bij de instap van de passagiers op de tweede rij komt nog een bijzonderheid van deze auto aan het licht: het ontbreken van de B-stijl én de aanwezigheid van freestyle deuren. Een grappig gezicht als je de auto open hebt staan, praktisch is een ander verhaal. Door het weglaten van de B-stijl moest de nodige ondersteuning worden opgevangen door de portiers, en hierdoor zijn de achterdeuren alleen te openen zijn wanneer de voordeur open staat. Dit kan een extra benauwd gevoel geven voor de passagiers achterin, aangezien je afhankelijk bent van een welwillende bestuurder of bijrijder.

De kofferbak is aan de kleine kant met een inhoud van 350 liter. Voor gezinnen betekent dit dat een kleinere kinderwagen past, iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een van beiden. De achterbank is wel neerklapbaar, waardoor er een laadruimte ontstaat van 1171 liter.

Felix Wankel
De MX-30 R-EV rijdt standaard puur elektrisch. De elektromotor heeft een vermogen van 170 pk en een koppel van 260 Nm, wat resulteert in een vlotte acceleratie en een bescheiden topsnelheid van 140 km/u. De elektrische actieradius bedraagt maximaal 70 km, wat voor veel dagelijkse ritten ruim voldoende is. Zodra de accu in de lagere regionen verkeert, komt de Wankelmotor in actie. Deze dient niet om de wielen aan te drijven, maar om stroom op te wekken voor de elektromotor. Hierdoor is de MX-30 R-EV in staat om tot 680 km te rijden zonder te tanken.

Het draaien van de Wankelmotor blijft niet onopgemerkt, een doordringend gebrom laat weten dat de accu weer bijgevuld wordt door benzine te verbruiken. Of het geluid hinderlijk is zullen de meningen over verdeeld zijn, enigszins storend is het zeker wel. Misschien is het dan ook wel een goede stimulans om de stekker te gaan pakken. Doorrijden op de range-extender wordt bestraft met een hoog benzineverbruik van wel 9 liter op 100 km.

Een van de oorzaken hiervan is misschien wel de keuze voor de Wankelmotor. Deze rotatiemotor ontleent zijn naam aan uitvinder Felix Wankel. Een voordeel is dat hij soepelere en relatief krachtiger prestaties kan leveren en makkelijker hogere toerentallen kan bereiken. De keerzijde is een hoog verbruik van brandstof en olie. Mocht de accu gevuld zijn, dan is het fijne rijdersauto. De Mazda MX-30 R-EV blinkt uit in wegligging en rijbeleving. Dankzij het lage zwaartepunt en de stijve carrosserie ervaar je een directe en responsieve rijervaring. De auto ligt stabiel op de weg, zelfs in bochten, en geeft je veel vertrouwen.

Conclusie
De Mazda MX-30 R-EV is een unieke en karaktervolle plug-in hybride. De auto combineert een zuinige elektromotor met een praktische benzinemotor, wat resulteert in een actieradius van tot 680 km. In theorie, want je levert na 70 kilometer actieradius flink in op zuinigheid en comfort. Eenmaal bijgeladen rijdt de MX-30 R-EV prettig. Echter, de beperkte elektrische actieradius, het verbruik en gebrom van de Wankelmotor en positie ten opzichte van de concurrentie zijn minpunten.