Auto’s worden duurder en duurder, maar dat is niet overal het geval. Opel biedt met de Astra Sport Tourer Electric een grote elektrische stationwagen met een redelijke batterij en een gunstige prijs. Heb je stroom over, of de mogelijkheid tot thuisladen, dan kan dit zomaar eens een heel interessante optie zijn. De Opel Astra Electric biedt een indrukwekkende variëteit aan aandrijvingsopties, waardoor het zowel voor de liefhebbers van elektrisch rijden als voor degenen die nog niet volledig willen overstappen op een batterij-elektrische auto, een aantrekkelijke keuze is. Van de volledig batterij-elektrische variant tot de plug-in hybride en de hybride met 48-volt technologie, maakt de Astra maakt het mogelijk om te kiezen uit een breed pallet aandrijflijnen.
De volledig elektrische versies van de Astra bieden een WLTP bereik 418 kilometer (voor de hatchback) en 413 kilometer (voor de stationwagen) volgens de WLTP-normen. De prestaties zijn echt bescheiden voor een EV: de acceleratietijden bedragen bij de hatchback en stationwagen respectievelijk 9,2 en 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Prima voor het dagelijks verkeer, wellicht zelfs meer dan dat, maar geen stoplichtsprinters. Dankzij de compacte en lichte constructie van de auto’s zijn ze bijzonder wendbaar en makkelijk te manoeuvreren, wat de algehele rijervaring verder verbetert. De koets voelt lichtvoetig aan. De elektrische versies zijn ook daadwerkelijk echte lichtgewichten binnen hun segment met 1660 kilo wat niet alleen ten goede komt aan de rij-eigenschappen, maar ook aan het energieverbruik en de actieradius. De Duitser springt spaarzaam om met z’n stroom.
De Astra Electric is daarmee niet alleen een praktische, maar ook een verstandige keuze voor diegenen die op zoek zijn naar een elektrisch voertuig met veelzijdige mogelijkheden. Natuurlijk moet het uiterlijk je bekoren, maar rationeel is de auto zeker. Wanneer je goedkoop aan je stroom kunt komen of kan je de rij eigenschappen van een EV waarderen, dan is dit zeker een auto die het overwegen waard is.
De Opel Astra Electric biedt namelijk voor de meeste particulieren een interessant alternatief voor de veel zwaardere en duurdere concurrentie. Want zonder in te leveren op comfort weegt dit lichtgewicht 1660 kilo, wat een hoge MRB beperkt zodra deze geheel van toepassing is. 516 liter meet het bagageruim, en volwassenen zitten goed op de achterbank. Je kunt gerust op pad met vier volwassenen voor hun bagage, voor een week of als het moet zelfs voor twee weken. Ook een ritje naar de bouwmarkt zal niet vaak voor teleurstellingen zorgen. Ja, de software is traag en het uiterlijk moet je liggen, maar het ligt alvast niet aan z’n kwaliteiten. Het stroomverbruik is bovendien erg laag, als je je best doet kan je richting de 14,0 kWh per 100 kilometer gaan. Tel uit je winst.